Maanantaina meillä oli lähtö Amsterdamista Bremeniin. Olin varannut meille bussimatkan, joka lähti Amsterdam Amstelin asemalta kello 15:45. Lähdimme majapaikastamme aamulla noin kello 10 aikaan ja suuntasimme lähellä olevalle terassille, jossa tarkoitus oli nauttia aamukahvit. Paikka oli kuitenkin kiinni, joten kävelimme odottamaan lauttaa ja joimmekin kahvit sataman vieressä olevassa viihtyisässä al Ponte -ulkokahvilassa. Saimme todella iloista palvelua.

Aamukahveilla

Otimme lautan yli ja mietimme hetken vaihtoehtojamme. Aikomus oli ensin viettää alkupäivä keskustassa ja ottaa sitten metro Amstelin asemalle, jonne oli ehkäpä nelisen kilometriä matkaa rautatieasemalta. Metrolla linjat 51, 53 ja 54 vie keskusrautatieasemalta Amstelille ja pysäkki on viides. Päätimme kuitenkin, että kävelemme sinne ja käymme matkan varrella syömässä ja katselemme samalla maisemia.

Hieno rakennus tämäkin
Kaunis pyörä

Coffeeshop, näitä oli katukuvassa tietysti paljon
Hienoja yksityiskohtia
Magere Brug -silta

Kävelimme aluksi mielenkiintoisia katuja pitkin, mutta sitten päädyimme pitkälle kadulle, jonka varrella ei juuri ruokapaikkoja näkynyt. Pysähdyimme viimein ruokakauppaan ostamaan eväitä ja siitä taas puistoon niitä syömään, lähelle Sneltramin metroasemaa. Ruoat syötyä jatkoimme kävelyä ja äkkiä olimmekin Amstelin asemalla - kolme tuntia ennen bussin lähtöä.

Makeita mansikoita lähti mukaan

Kätevä pyörä ja söpö laivatalo
Vehreää
Amstelin asema on noiden rakennusten välissä

Kävimme asemalla kahvilla ja lepuuttamassa jalkoja ja sen jälkeen päätimme vielä tehdä kävelykierroksen lähialueella. Lähistöllä oli ihania asuntolaivoja ja ihanan vehreää! Poikkesimme uudestaan vielä kaupassa ostamassa evästä bussimatkalle ja asemalle palasimme noin tunti ennen bussin lähtöä.

Eurolinesin toimistolla piti käydä tekemässä check-in bussiin
Vielä bussissa on tilaa

Kolmen jälkeen kävimme tekemässä Eurolinesin toimistolla check-innin bussiin ja hyppäsimme ulkopuolella odottavaan bussiin. Saimme valita paikat vapaasti, koska olimme ajoissa paikalla, mutta bussi täyttyi lähes täyteen lähtöä odotellessa.

Levähdyspaikkamme
Bussin reitti

Ensimmäiset pari tuntia menivät nopeasti maisemia katsoen ja torkkuen. Pysähdyimme 30 minuutiksi jossain päin Hollantia, bussi kaarsi McDonaldsin pihaan. Näköyhteyksien päässä ei ollut mitään muuta ruokapaikkaa tai kauppaa, joten Mäkki sai muutaman "pakollisen" asiakkaan. Meillä oli onneksi omat eväät mukana. Vessassa käytiin (bussin vessa oli poissa toiminnasta) ja pienellä kävelylenkillä jaloittelemassa. Sitten matka jatkui. Seuraava pysähdys tuli Hollannin ja Saksan rajalla, jossa poliisit nousivat bussiin ja suoritettiin passin tarkastus. Muutamalla matkailijalla ei ollut asiallisia henkilöllisyystodistuksia mukana (yhdellä oli henkkarit, mutta ne olivat revenneet keskeltä kahtia) ja asian selvittämisessä meni hetki, mutta sitten pääsimme taas jatkamaan matkaa. Bussimatkan kokonaiskesto oli noin 5 tuntia ja 20 minuuttia.

Bremeniin saavuimme yhdeksän jälkeen illalla. Pyörimme rautatieasemalla ja ratikkaan nousimme kello 21:30. Otimme ratikan numero 6 rautatieaseman edestä, jolla pääsee myös lentokentälle. Me jäimme seitsämännellä pysäkillä pois ja menimme yöksi Mercure Hotelliin. Hotellista kirjoitinkin jo arvostelun aiemmin, olimme siihen siis tyytyväisiä. Saimme ystävällistä palvelua tiskillä. Herätys meillä oli kello 04:45 ja viiden aikaan lähdimme kävelemään lähellä sijaitsevalle lentokentälle. Söimme siellä aamupalan Kamps Backstube -kahvilassa ja nousimme siitä suoraan koneeseen. Lento kesti alle kaksi tuntia ja sitten olimmekin jo takaisin Tampereella. Kyllä meni nopeasti siirtyminen Saksasta kotiin-

Otimme bussin numero 61 ykkösterminaalista keskustaan, mikä on 1,40 euroa halvempi kuin Tokeen bussi, joka kuljettaa joka lennon jälkeen rautatieasemalle. Siinä oli se reissu! Oli kyllä todella hauskaa ja haluan lähteä sekä Saksaan että Hollantiin vielä uudestaan.

Kirjoitan vielä yleisesti hieman Amsterdamista sekä hintatasosta, mutta muilta osin reissumme on käsitelty. Jos tulee jotain kysyttävää, niin vastaan mielelläni mikäli vain osaan.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

2 kommenttia:

1. Eurolines-busseista ihan hyviä kokemuksia, tuli mentyä useasti Erasmus-vaihtovuotena Ranskasta Espanjaan ja takaisin. Tuo luukulla ilmottautuminen ennen bussin lähtöä hiukan aluksi ihmetytti, mutta siihen kyllä tottui nopeasti. Myös ruokatauot jossain huoltiksella moottoritien varrella kesken matkan tuli tutuiksi, varsinkaan, kun ne eivät olleet mitään 10 minuutin mittaisia vaan kestivät 45 minuuttia.

Tutuksi tuli myös passintarkastukset Espanjan ja Ranskan rajalla. Poliisit saattoivat myös pyytää avaamaan matkalaukut ja tonkivat ne ympäri v-mäinen ilme naamallaan. Ei tosin mun, koska Suomen passilla matkustaessa ei oikein koskaan joudu kenenkään silmätikuksi (meillä taitaa olla hyvä maine maailmalla??). Sen sijaan jonkun mustan miehen laukku pengottiin ympäri.

Tuossa juuri tällä viikolla Baskimaan reissulla ranskalaiset poliisit pitävät bussissa tarkastuksen rajalla ja joku musta mies taas joutui jäämään poliisien haltuun, kun passia ei löytynyt. Sen sijaan britit/jenkit/aussit/irkut pääsivät pelkällä varoituksella, kun kertoivat vain, että passi on tuolla matkalaukussa bussin alaosassa. Taas mustaa miestä pidettiin epäilyttävänä ja valkolaisiin luotettiin..

Laitahan taas jokin kokoava postaus, jossa näkyy matkan kok. kustannukset (?)

VastaaPoista
  2. Kiva kuulla kokemuksia! Nuo ruokatauothan on tietysti hyvä juttu, että saa syödyksi (mikäli ei ole ostanut eväitä matkalle) ja jaloiteltua, mutta 45 minuuttia on pitkä aika mikäli ei ole aikeissa ostaa mitään, siis ainakin jos pysähdys on paikassa jossa ei ole mitään katseltavaa. Minulle riittäisi hieman pidemmällä matkalla pari vartin taukoa.

Matkan kustannuksista on tulossa huomenna postaus, vähän tässä vielä viimeisten sitä!

Kerropas mitä mieltä sinä olet!