Tiistaiaamuna menimme rautatieasemalle, koska olimme päättäneet käväistä Edinburghin lisäksi muualla Skotlannissa. Ennen matkaa olimme miettineet muutamaa paikkaa ja päädyimme matkustamaan Glasgowiin.

Edinburgh Waverley Station

Kysyimme tiskiltä, miten pääsemme sinne ja takaisin halvimmalla ja hän myi meille Off-Peak lipun. Lippu maksoi 12,10 puntaa ja sillä sai mennä mihin junaan vain halusi, mutta ennen kello 9 aamulla ja noin kello 16-18 välillä (eli ruuhka-aikana) ei ollut matkustusoikeutta. Se sopi meille.

Junamatka oli nopea ja maisemat kivat, vihreää ja nättiä. Nousimme junaan, jonka päätepysäkki oli Glasgow Queen Station ja lähdimme sieltä tutkimaan Glasgow`n kaupunkia. Kaupungissa paistoi aurinko ja oli lämpimämpää kuin Edinburghissa.

George Square

Teimme kävelylenkin, kävimme joella ja päädyimme eri katujen kautta keskustaan. Kaupunki oli nätimpi kuin muistikuvissani, vaikka ei häikäissytkään kauneudellaan. Visiittimme oli melko lyhyt, joten ehkä sen vuoksi en saanut oikein otetta kaupungista, mutta kävelykadut olivat kyllä ihania, niiden varrella oli paljon kahviloita, ravintoloita ja kauppoja.

Huomatkaa narkkarit alareunassa..

Poikkesimme kauppakeskuksessa syömässä ja lepäämässä, jonka jälkeen jatkoimme kiertelyä. Kävimme parissa vaatekaupassa, josta siskoni osti äidillemme paidan tuliaiseksi. Kiertelymme lopuksi istuimme vielä kahvilassa aikamme, minne siskoni muuten sitten lopulta sen juuri ostetun paidan unohtikin.. No kahvi oli silti oikein hyvää ja palvelu aurinkoista. Koko matkamme ajan muutenkin saimme loistavaa palvelua! Kuinka paljon jo pelkkä hymy voi tehdä, mutta sen lisäksi kun vielä käytetään paljon kohteliaisuussanoja, niin ei juuri paremmaksi voi mennä. Ihmisten iloisuus oli todella mahtavaa!

Juna takaisin lähti kello 19 aikaan ja tällä kertaa lähdimme Central Stationilta. Juna kulki ainakin osittain eri reittiä, koska maisemat olivat vielä edellistäkin upeammat.

Glasgow Central Station

Edinburghiin saavuttuamme kävimme pikaisesti hostellilla, josta lähdimme samantien monumenteille, josta on hyvät näkymät kaupungin yli, koska ne sijaitsevat kukkulalla. Siellä itseasiassa ensimmäisellä reissullani nukuimmekin ystäväni kanssa jossakin puskassa. Olimme osanneet valita hyvin yöpaikkamme, koska paikka oli yhtä viihtyisä kuin muistinkin. Saavuimme täydelliseen aikaan, koska aurinko oli juuri laskemassa ja auringonlasku oli upea! Paikalla oli monia muitakin kameroidensa kanssa ikuistamassa sitä kauneutta. Ihastelimme sitä, mutta heti pimeyden tultua ylhäällä tuli todella kylmä. Kiertelimme kuitenkin vielä aikamme, jonka jälkeen menimme läheiselle hautausmaalle.

Tuli varmaan vähän hienompia kuvia kuin meidän kameroilla :)

Hautausmaa oli autio ja melko pieni, mutta hieno. Löysimme Abraham Lincolnin patsaan ja pelleilimme hautaselleissä. Hauskaa ja kiehtovaa, mutta ehkä toisten mielestä epäsopivaakin.. Pelleilykuviamme lukuunottamatta kuvat ovat kuitenkin niin tummia, ettei niitä oikein kannata tänne pistää.

Hauska päivä oli tuo tiistai! Matkan varrella nähdyt maisemat saivat haikailemaan autolla matkustamista Skotlannissa, jotta voisi aina pysähtyä ihailemaan pieniä kyliä ja kaupunkeja omaan tahtiin. Tuo Edinburgh-Glasgow reitti voisi olla myös aika mukava vaellusreitti! Ehkä joskus tulevaisuudessa.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

0 kommenttia

Kerropas mitä mieltä sinä olet!