Muutama viikko sitten otimme junan Torremolinokseen ja takaisin.

Lähijunat Fuengirolasta Málagan kulkevat usein, joten sen kummemmin aikatauluja selvittelemättä menimme asemalle. Matka Fuengirolasta Torremolinokseen ja takaisin maksaa tällä hetkellä 3,90 euroa henkilöltä ja matkassa taitaa mennä puolisen tuntia yhteen suuntaan.

Junasta ulos päästyämme tulimme suoraan kivalle aukiolle, minkä ympärillä riitti auringosta nauttivia ihmisiä, jotka terasseilla istuskelivat. Ilma oli todella kiva, mutta terassin sijasta me kävimme kaupasta hakemassa evästä ja sen jälkeen ihailemaan ensin maisemia näköalapaikalta ja laskeutumaan sieltä alas meren rannalle.

Alamäki oli hieno ja hehkutin hetken kuinka kaunis paikka Torremolinos oli. Matkan varrella tosin oli paljon turistikrääsää myyviä kauppoja, mutta itse reitti oli siltikin kiva.

Rannalla oli todella hyvät ilmat olla ja auringonottajia sekä kävelijöitä oli vielä kohtuullisesti. Olipa jotkut hullut uskaltautuneet uimaankin asti! Merivesi on kyllä omasta mielestäni täällä näin talvella hyytävää, mutta hyvin harvakseltaan Euroopan sisällä suostun mereen, järveen tai uimahalliin uimaan, koska vaatimukseni veden lämpötilalle ovat kirjaimellisesti korkeat. Barcelonassakin heinäkuussa kävin kerran kastautumassa vedessä ja sekin oli pienen tuskan takana.

Piknikoinnin jälkeen jatkettiin kävelyllä rantakatua pitkin. Melko kauan sitä ehdittiin kävelläkin. Matkan varrella tuli paljon kissoja ja vaaleita vanhuksia vastaan. Sekä McJamon - ravintola, mitä jäin ihmettelemään. Käsittääkseni tämä paikka kun ei Mäkille kuulu, mutta logo on tismalleen samanlainen..

Nousimme ylös lopulta ja olimme jo aikapäivää sitten menneet keskustan ohitse. Paluumatkalla tuli katsottua hivenen tylsiä kulmia, joten oli kiva viimein taivaltamisen jälkeen päästä keskustaan.

Lähdettiin vielä kiertelemään, mutta lopulta Torremolinos näyttikin olevan melkoisen pieni paikka. Ruokapaikkaa etsiessämme aloimme myös pettyä tarjontaan, hinnoissakin oli turistilisät. Päätettiin Torremolinoksessa syömisen sijaan noustakin jo junaan ja syödä vasta Fuengirolassa.

Lähdimmekin etsimään juna-asemaa ja onnistuimme jotenkin kummallisesti kiertämään melkoisen ympyrän sitä etsiessämme, sisäänkäynti kun oli eri paikassa kuin mistä poistuimme, vaikkakin siis hyvin lähellä olivat toinen toisiaan. Ei vain jostain syystä nähty sitä.

Päivä Torremolinoksessa tuli siis päätökseen pienen kiertoretken jälkeen. Rantakatu ja korkeuserot olivat kyllä kivat, mutta muuten Torremolinos ei vakuuttanut, lopulta paikasta jäi melkoisen tylsä mielikuva. Päivässä ei tietenkään ehdi päästä yhteenkään kaupunkiin syvälle sisälle, joten en tiedä olisinko tykännyt enemmän jos olisimme vaikkapa Fuengirolan sijasta viettäneetkin Torremolinoksessa ensimmäisen kuukauden. Tämän päiväreissun jälkeen olin silti tyytyväinen siihen, että asuntoa ei otettu tuolta.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

7 kommenttia:

1. Tämähän tuli kuin tilauksesta :D Meillä on nimittäin myös tarkoitus tutkia rannikkoa lisää ensi viikolla ja eiköhän Torremolinoskin osu kohdille.

Oletteko muuten tietoisia, että Malagan liikennettä varten voi hankkia matkustuskortin, jolla saa leimattua halvempia matkoja?

Tästä linkistä voi verrata miten paljon halvemmaksi tulee kuin yksittäisiä lippuja ostettaessa:

Mekin kuljettiin pari ekaa matkaa kalliimmilla lipuilla, mutta kun vihdoin löydettiin meidän kylästä kiska, joka myi tota korttia niin ostettiin. Siihen vaan ladataan haluttu summa rahaa ja ilmoitetaan ostettaessa, että montako vyöhykeylitystä yleensä käyttää. Ollaan ymmärretty, että kuski sitten muuttaa bussissa vyöhykemäärää tarvittaessa...Vähän epäselvää, kun ollaan kuljettu kortilla vain Malagaan kahdella vyöhykeylityksellä tähän mennessä...

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvelin, että tuollainen kortti on olemassa, mutta selvää en ollut ottanut. Juna-asemalla koetin lippuautomaatista sarjalippuja etsiä, mutta tuloksetta. Suuri kiitos siis linkistä!

Erikoista kylläkin, että Fuengirolasta lippua saisi ostettua vain yhdestä paikkaa ja melko syrjästä. No saas nähdä jospa tuon viimeistään Málagasta sitten ostaisi, tulee varmaan enemmän liikuttua siellä bussilla. Halvemmaksi kyllä tulee, joten kannattaahan tuo hankkia kun panttikin on pantti eikä korttimaksu :)

Poista
    2. Mekin ihmeteltiin noita lipunmyyntipaikkoja, ja yritettiin itseasiassa ostaa ekan bussimatkan jälkeen Fuengirolasta korttia, mutta sitä ei myyty asemalla. Tutkittiin sitten myyntipaikkoja tarkemmin kotona ja huomattiin, että meidän kylästäkin saa pikkukiskalta korttia. Ehkä se Fugenkin paikka on joku ihme pikkukiska?

Ja muuten todettiin tänään, että systeemi vähän kusee, koska kuski veloitti bussissa matkasta Mijakseen yhtä paljon kuin Malagaan. Meidän kylästähän ei tule Mijakseen yhtään vyöhykeylitystä, mutta kun ollaan asetettu meidän kortti kahdelle ylitykselle, niin veloitus on aina sama vaikka ilmoitettiin, että kuljetaan saman vyöhykkeen sisällä. Eli käytännössä pitää olla omat kortit erilaisille matkoille, ellei sitten halua aina ennen bussimatkaa käydä kiskalla tekemässä korttiin uutta asetusta....Kiva sitten kanniskella mukana aina montaa eri korttia ja arvuutella mikä on sillä hetkellä oikea :D Noh vähän kait maalarinteippiä kortin kylkeen ja siihen joku merkki...

3. Kirjoitin juuri pitkän kommentin mutta onnistuin sen jotenkin poistamaan. Voi höh!

Mutta sitä piti vielä kertoa, että huomattiin tänään että korttisysteemi on hieman hankala sen suhteen, että kortilta veloitetaan aina sen verran mikä vyöhykeasetus on käytössä. Matkustimme tänään Mijakseen saman vyöhykkeen sisällä, mutta bussissa kone veloitti meiltä saman verran kuin Malagaan (2 vyöhykettä), vaikka kerrottiin kuskille määränpää! Meidän kortti on säädetty kahdelle vyöhykeylitykselle ja jos kuljemme samalla kortilla erilaisia matkoja, niin kiskalla pitäisi käydä aina tekemässä vyöhykemuutos kunkin matkan mukaan erikseen. Eli täytyy varmaankin hankkia useampi kortti, johon on säädetty eri vyöhykeylitykset ja yrittää sitten arvuutella bussiin noustessa, että mikä on sillä hetkellä oikea :D Täytyy varmaan laittaa joku merkki niihin eri kortteihin, että tunnistaa....Vähän hankalaa!

Poista
    4. Moi Tiina, kyllä se edellinen kommentti tuli! Kesti itsellä vain hyväksyä se niin ei näkynyt täällä heti :/.

Voiskohan tohon korttiin sitten määritellä vain sen 0-vyöhykkeen ja sitten jos kulkee pidemmälle, niin vaihtaa se 1-3 vyöhykkeeseen bussissa? Erikoinen systeemi kyllä ja hankalaksi käy jos pitäisi jokaiselle vyöhykkeelle olla omat korttinsa tai vaihtoehtoisesti käydä aina kiskalla sitä muuttamassa!

5. Oho, kappas :D Sait sitten vastauksia kaksin kappalein...Luulin tosiaan sössineeni, kun viestin lähettämisen jälkeen ei tullutkaan tekstiä "viesti näytetään hyväksynnän jälkeen". Jotain kummallista siis tapahtui...

Mutta ihmeteltiin kyllä kun bussissa ei voinutkaan leimata halvempaa matkaa 2-vyöhykkeen kortilla, joten onnistuiskohan sitten 0-kortilla useampi vyöhykeylitys...täytyy varmaan yrittää kokeilla vielä!

Poista
    6. Voi kukkanen, tää Bloggerko taas temppuilee. Perkele, olen repinyt hiuksia täällä välillä päästä tän kanssa :D.

Kokeilkaa ihmeessä! Jos ei onnistu, niin meette sitten sillä yhdellä vyöhykkeellä vaan pidemmän matkan, hehe.

Kerropas mitä mieltä sinä olet!