Varkala oli toinen kohteemme Intiassa, vietimme siellä viikon verran.

Saavuimme Varkalaan neljän tunnin junamatkan jälkeen seitsämän jälkeen illalla ja silloin oli jo pimeää. Olimme ottaneet yhden majapaikan nimen ja sijainnin etukäteen selvää ja halusimmekin päästä hotellille pian. Tingimme riksakuskien kanssa hinnasta ja tyydyimme 70 rupiaa maksavaan kyytiin. Kommunikaationgelmien vuoksi (tingimme hinnasta eri tyypin kanssa, kuin sen jonka he lopulta laittoivat meille kuskiksi) kuski kuitenkin vei meidät väärään kaupunginosaan ja pyysi sitten 110 rupiaa, että veisi meidät oikeaan paikkaan, mutta kieltäydyimme maksamasta.

Hetken aikaa siinä taisteltiin, kunnes kuski luovutti ja lähti ajamaan oikeaan paikkaan. Olimme menossa Edavan kylään ja tie sinne oli ahdas ja kuoppainen ja ajoimme sitä pilkkopimeässä. Kuski pysähtyi muutaman kerran kysymään neuvoa, mutta löysi lopulta oikeaan majapaikkaan. Paikan päällä kuski vielä osoitti tyytymättömyytensä 70 rupiaan eikä ottanut tarjottuja rahoja vastaan, vaan vaati satasta. Minä olin siinä vaiheessa jo valmis kävelemään pois maksamatta, mutta puolisoni diplomaattisempana tyrkytti 70 rupiaa kuskille käteen ja lähdimme sitten.

Edavan kylän tienoilla
Kävelytie Edavan ja cliffin välillä
Rannalta Edavasta
Ihania rapuja!
Mukava majapaikkamme Munna Resort

Ihana auringonlasku
Alhaalla Varkalan suosittu ranta

Ensimmäisen yön vietimme majapaikassa, josta maksoimme yöltä peräti 500 rupiaa (n. 6,5-7 euroa). Majapaikka oli ulkoa päin nätti ja sijainniltaan hyvä, huonekin oli OK, mutta hinta oli liian kova. Aamulla päätimme vaihtaa hotellia Munna Resorttiin ja löysimme melkein naapurista samantasoisen, astetta viihtyisämmän huoneen 250 rupialla ja siellä viihdyimmekin useamman yön, majoituimme pari yötä myös cliffin vilinässä suunnilleen samalla hinnalla ennen Varkalasta lähtöämme, mutta pidempään emme siellä viihtyneet.

Majapaikan vaihtamisen jälkeen lähdimme sitten katsastamaan Varkalaa ja mitä kauemmas Edavan kylästä kuljimme kohti Varkalan cliffiä, sitä enemmän turismia näkyi. Yhtäkkiä näimmekin satoja muita matkaajia, putiikkeja ja ravintoloita. Varkala onkin melkoinen turistipaikka, mutta sellaiseksi melko viihtyisä. Maisemat ovat upeat, meri ihana ja itse alue värikäs.

Edavan kylä on kuitenkin loistava paikka majoittua, sinne on muutamien kilometrien kävelymatka, mutta siellä on rauhallisempaa ja itse koin sen viihtyisäksi paikaksi asua. Rannoilla ei juuri muita turisteja näy, seurana on vain söpöjä rapuja. Mikäli Edavassa yöpyy, on kuitenkin tarpeen ostaa taskulamppu. Illalla seitsämän jälkeen tulee täyspimeys ja rantakalliolla kulkevalla tiellä ei ole katulamppuja, ainoastaan muutamista majataloista loistaa himmeää valoa tielle päin. Mutkittelevalla tiellä oli yksi sellainen kuoppa, että siihen astuessaan on edessä pudotus kalliota pitkin alas mereen ja vastassa todennäköisesti kuolema, joten en itse uskaltaisi ilman lamppua siellä kulkea. Eläinten jätökset tiellä ei myöskään ole tavatonta, vaikka Varkalassa muuten siistiä olikin. Kyseistä tietä oli kuitenkin kivaa ja jännittävääkin kulkea iltaisin, joten koin sen mielenkiintoisena osana kävelyretkiämme.

Riksat ja mopedit
Kalastajat töissä
Tämä vekkula tykästyi nuhjuisiin tossuihini
Ruoka-aika!
Paikalliset uivat vaatteet päällä..
..joten sitten minäkin (kunhan räpiköin)
Ruoka oli mielenkiintoista ja yleensä hyvää
Jiihaa!

Varkalassa oli maaliskuussa täydelliset kelit. Kuuma oli, mutta merituuli puhalsi viilentävästi. Tuuletinta emme myöskään yöllä tarvinneet, vaan silloin oli miellyttävä ilma nukkua, päivisin sitä välillä käytimmekin mikäli majailimme huoneessa. Varkalassa on kivoja rantaravintoloita, jotka sijaitsevat hiekan päällä. Miljöö oli iltaisin romanttinen. Eräänä iltana istahdimme yhteen merenrantaravintolaan syömään, jossa oli kattona vain pieni kangas ja upea tähtitaivas. Ruoka oli todella hyvää, samoin myös palvelu ja tunnelma oli rauhallinen. Kynttilänvalossa oli ihana istuskella, rupatella ja katsella tähtiä. Ja siinä tähtikuvioita bongaillessamme näimmekin tähdenlennon! Se oli upeaa ja se ravintolareissu olikin todellinen elämys.

Ravintola (ei sama kuin josta kerroin yllä)
Cliffin ostosaluetta

Kävimme myös kaupungissa, jonne on lyhyehkö riksamatka. Se oli kiva nähdä, mutta emme pitäneet sitä kovin mielenkiintoisena. Paikallisessa ravintolassa kävimme syömässä, mikä oli hauska kokemus. Olimme ainoat länsimaalaiset paikalla, ravintola ei ollut järin viihtyisän näköinen ja siellä soi musiikki kovalla. Palvelu oli kuitenkin ystävällistä, mutta unohdimme mainita, että ruoka saisi olla tavallista miedompaa. Saimmekin niin tulista ruokaa, että puolisonikaan ei sitä kovin paljoa pystynyt syömään, vaikka pitää paljon minua enemmän tulisesta ruoasta. Oli sääli jättää niin paljon ruokaa syömättä, kun omistajakin ihmetteli asiaa, mutta minkäs sille voi. Sitä seuraavilla kerroilla muistinkin aina mainita, että minun ruoan saa tuoda mietona :). Turistiravintoloissa osattiin maustaa automaattisesti hieman miedommin, mutta niissäkin yleensä mainitsin erikseen etten halua tulista ruokaa. Käsitys tulisuudesta kun on suhteellista ja minulla kynnys taitaa olla melko matala.

Varkalassa oli mukavaa ja voisin palata sinne toistekin! Seuraavaksi kirjoitankin junamatkastamme pohjoiseen päin.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

6 kommenttia:

1. Kiva lukea näitä teidän Intia-juttuja! Rannalla syöminen on kyllä iltapimeällä hieno kokemus, minulla sellainen on Thaimaasta Koh Sametin saarelta. Intiassa olen käynyt kerran ja tekis kovasti mieli uudelleen!

Vastaukset
    1. Kiva kuulla että on kiva lukea :). Rannalla syöminen illalla on tosiaan hienoa, siinä on oma ihana tunnelmansa! Intiaan haikailen minäkin vielä toistekin :)

2. Hei!
    Olemme lähdössä jouluksi Intiaan, ehkä kenties juuri Varkalaan! Kiinnostuimme tekstisi perusteella munna resortista. Osaatko sanoa, miten hotelliin saisi yhteyden parhaiten?

1. Hei!

Valitettavasti minulla ei ole paikan yhteystietoja ja kotisivuja paikalla ei taida olla. Majapaikka oli hyvin pieni ja siellä taisi asua Intiassa pidempään majailevia ihmisiä. Paikka ei kuitenkaan laadultaan eroa mitenkään vastaavista, samanlaisia kyllä löytyy Varkalasta enemmänkin ja samalla hinnallakin, mikäli jaksaa tinkiä tarpeeksi (tosin joulukuussa voi olla eri asia). Hyvää siinä oli kuitenkin syrjäinen sijainti, vaikka se on tietysti makukysymys. Mutta mikäli ette ole kovin tiukalla budjettimatkalla, niin Edavan tienoilta (sijaitsi lähellä tätä, mutta meren rannalla) löytyy toki muitakin majapaikkoja!

3. Hei Teea!
    Suunnitelmissani helmi-maaliskuussa reitti Palolem-Gokarna-Cherai-Alleppay..
    Palolem on aiemmalta kerralta tuttu paikka, mutta kirjoituksesi perusteella Gokarnan Kudle alkoi kiinnostaa. Mitä luulet, saako Kudlesta helmikuun lopulla vielä majoitusta paikan päällä? Ajattelin varata etukäteen, mutta hinnat ovat harmittavan korkeat silloin. Te yövyitte Oasis Cafessa, en löytänyt sille nettisivuja.
    Suositteletko Varkalaa? Backwaterseille haluamme ainakin. Matka-aika on rajoitukselliset 3 vkoa, joten hirveästi paikkoja ehditä näkemään.
    Kiitokset etukäteen vastauksestasi :)
    Terv. antilope

1. Hei!

Uskoisin, että majoitusta löytyy! Mutta mihin hintaan, niin se on eri asia. Tarjolla on kyllä paljon majoitusta, mutta tasokin vaihtelee kovasti. Tosin mikäli Kudlella ei olisikaan tilaa, niin siellä on kuitenkin useampi ranta missä majataloja on. Ja tietysti vielä kaupungissa on hotelleja.
      Mehän olimme Kudlella maaliskuun puolen välin tienoilla. Silloin Kudlella väki väheni koko ajan ja viimeisinä päivinä purettiin jo joitakin majapaikkoja. Tilaa löytyi silloin helposti. En itsekään ole tietoinen onko Oasis Cafella nettisivuja, useimmiten yksinkertaisimmilla majapaikoilla ei niitä Intiassa ole.

Tässä yksi linkki, mistä voi vilkaista muutamaa majapaikkaa Gokarnassa:

Voin suositella Varkalaa, mutta tokihan se riippuu paljon mitä matkaltaan hakee. Varkalasta löytyy kaikkea tarpeellista ja kivaa, kuten viihtyisiä ravintoloita, rantoja, vaatteita, joogaa ja muita aktiviteetteja ja kyläelämääkin läheltä. Tietysti siellä on sitten turistejakin, erityisesti päärannan läheisyydessä Cliffillä. Edavan kylässä oli rauhallisempaa, joten mikäli riittää aurinko, pala rantaa ja hyvä ruoka niin se on hyvä paikka yöpyä.

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!