Pietariin matkustaessa tarvitsee normaalisti viisumin, mutta laivalla matkustaessa saa viisumivapauden 72 tunniksi.

Silloin pitää kuitenkin olla shuttle- bussilippu ostettuna. St. Peter Linella se maksaa normaalisti 25 euroa / henkilö ja käytännössä tarkoittaa vain edestakaista kuljetusta satamasta keskustaan ja takaisin. Meillä kuljetuksen hinta oli mukana lipussa, joten siitä ei tarvinnut maksaa erikseen. Kannattaa siis tosiaan seurailla tarjouksia!

Saavuimme Pietariin kello 10:30, mutta ulkona satamassa olimme noin tuntia myöhemmin. Passintarkastuksessa meni siis hetki aikaa. Satamassa löysimme helposti bussin lähtöpaikan, mikä on heti ulos astuttaessa vasemmalla.

Lähtöä odotellessa ehdimme hetken kuunnella kaunista musiikkia.

Bussimatka kesti 15 minuuttia ja töykeä, englantia taitamaton, kuski jätti meidät ja joukon muita turisteja Iisakin aukiolle. Kukaan meidän yli kymmenen hengen kansainvälisestä joukostamme ei myöskään puhunut venäjää. Olimme koko porukka hieman ihmeissämme tästä toiminnasta ja yritimme yhdessä selvittää, että mistä paluubussi lähtee, kun mitään kylttiä ei missään näkynyt ja meidät jätettiin tien varteen. Me kysyimme apua muutamalta nuorelta paikalliselta, jotka eivät englantia juuri taitaneet, mutta oikein kohteliaita olivat. Päädyimme päätelmään, että bussi lähtee samasta paikasta mihin se meidät jättikin.

Sitten lähdimmekin kiertelemään. Kello oli siinä vaiheessa 11:50 ja viimeinen bussi satamaan lähti 17:45, joten aikaa jäi vajaa kuusi tuntia. Kovinkaan paljoa emme kaupungista nähneet noin lyhyessä ajassa, mutta vähän siinä ehti kierrellä.

Iisakin kirkko ja aukio

Pietarissa on hienoja patsaita.

Tilpehööriä oli pikkukioskeissa myynnissä.

Kirkko veren päällä

Aikaa käytettiin myös ravintolassa syömässä ja kahvilassa istuskellen. Ruoka oli hyvää ja palvelu ystävällistä.

Lisäksi kävimme valtavassa Galeria- ostoskeskuksessa, joka sijaitsi Ploshchad Vosstaniya- metroaseman vieressä. Sen ensimmäisestä kerroksesta olevasta supermarketista kävimme vielä ostamassa eväät ennen paluuta laivalle.

Valtava ostoskeskus

Ruokakaupan valikoima OK (salaatteja jäin kaipaamaan), hinnat vaihtelivat

Pakasteita irtomyynnissä

Jäimme miettimään, että palaisimme satamaan omin avuin. Metroasemalla vieraillessamme huomasimme kartasta Primorskaya- pysäkin, minkä kohdalla oli laivan kuva. Ajattelimmekin pääsevämme sillä Morskoi Voksal- satamaan ja menimme matkan metrolla. Siitä se seikkailu sitten alkoikin...

Itse metro oli kokemus. Pietarin metro on maailman syvin ja sen kyllä huomasi. Matka alas oli todella pitkä. Keskisyvyys on 60 metriä, mutta syvin kohta on yli 100 metrissä. Pietarin metron historia ja nykyisyys ovat mielenkiintoista luettavaa, joten kannattaa tutustua. Pietarissa voisi varmasti viettää monta mielenkiintoista päivää pelkästään metroasemiin tutustumalla.

Tältä asemalta lähdettiin satamaa kohti
Kotiin päästyä luin, ettei metrossa saisi kuvata, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Tuohon metron oveen oli muuten joku kirjoittanut nimeni ja ihan oikein jopa :D

Me kuljimme vain yhden matkan ja maksoimme siitä 27 ruplaa henkilöltä (67 senttiä). Yritimme ensin ostaa lippuja tiskiltä, mutta kielitaitomme puutteen vuoksi siitä ei tullut mitään, joten ostimme liput automaatista. Sen jälkeen laskeuduimme syvyyksiin ja ahtauduimme metroon, joka tosin tyhjeni jo seuraavalla pysäkillä.

Päätepysäkillä jäimme pois, alue vaikutti todella viihtyisältä. Karttaa asemalla katsoessamme huomasimme, että satama ei sijaitsekaan ihan vieressä, joten lähdimme heti kävelemään sinne päin. Kysyimme apua muutaman kerran varmistaaksemme oikean suunnan ja saimme neuvon mennä välin bussilla numero 10. Siinä vaiheessa hieman hämmennyimme. Kello oli jo yli kuuden ja lähtöselvitys oli mennyt kuudelta kiinni. Olimme päivämatkalla, jolloin saimme mennä suoraan passintarkastukseen, mutta emme olleet tietoisia missä vaiheessa se suljetaan. Toisella kerralla neuvoa kysyessämme nainen kuitenkin puhui 500 metristä, joten päätimme kävellä loppuun asti, vaikka kello tikittikin uhkaavasti. Tuuli puhalsi vasten kasvoja ja lumen korkeus nousi mitä lähemmäs satamaa lähestyttiin, joten rämmimme lumessa osan matkaa läähättäen.

Saavuimme satamaan kello 18:40 ja juoksimme passintarkastus-aulaan. Avasin oven ja se oli suljettu. Pelkkää pimeää. Kahden sekunnin epätoivo ja juoksu infotiskille. Sieltä ohjattiin toiseen aulaan, mikä olikin vielä avoinna ja pääsimme ystävällisen passintarkastajan nopean tarkastuksen jälkeen takaisin laivaan hikisinä ja helpottuneina. Metroaseman ja sataman välisen matkan pituuden varmistin myöhemmin ja se olikin kolme kilometriä. Tietysti sen olisi voinut tarkistaa ennenkuin ilman parempaa tietoa hyppää metroon viime tingassa, mutta sittenhän olisimme jääneet ilman mahtavaa seikkailua, josta on naurua riittänyt!

Päivä Pietarissa oli hyvä ensikosketus kaupunkiin ja toistekin voisin lähteä. Vietimme päivän ilman kiirettä. Jätimme museot ja muut maksulliset nähtävyydet kokonaan välistä ajanpuutteen vuoksi. Kauniita rakennuksia katsellessa ja syödessä kuusi tuntia vierähti nopeasti. Hintataso näytti vaihtelevan suuresti.

Kaunis sisäpiha

INFOA

Laivamatkoille viisumia ei siis tarvitse, mutta shuttle-bussilippu on silloin pakollinen. Jos aikomus on matkustaa Venäjällä useammin, kannattaa hankkia viisumi. Viisumista löytyy lisätietoa Venäjän suurlähetystöstä ja Venäjän viisumipalvelukeskuksesta.

Mikäli matkustaa Pietariin viisumin kanssa eikä halua maksaa shuttle bus- kuljetuksesta, pääsee keskustaan metroa helpommin bussilla. Bussilinjat 7, 10 ja 11 kulkevat sataman läheisyydestä keskustaan.

Laivalta sai ilmaisen kartan Pietariin, mutta se ei ollut kovin tarkka.

Hostellien etsinnän voi aloittaa katsastamalla Graffiti HostellinCuba HostellinAcme Hotellin ja Hostelworldin tarjonnan.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

11 kommenttia:

1. Pietarin-risteily on ollut mielessä. Se olis virkistävä vaihtoehto ainaisille Tukholman-risteilyille, ja näemmä saattaisi sisältää enemmän jännitystä ;)

Vastaukset
    1. Kyllä, kovin oli jännää :D. Suosittelen, oli tosiaan virkistävää suunnata Tukholman ja Tallinnan sijasta uuteen paikkaan.

Poista
  2. Voi ei, mikä seikkailu :D Mä olisin varmaan jo heittänyt hanskat tiskiin tossa vaiheessa. :D Onneksi selvisitte perille laivaan. :)

Pitää kyllä keväällä ehdottomasti lähteä käymään Pietarissa. Jos menisi vaikka yhdeksi yöksi, niin kerkeäisi katsella rauhassa ilman kiirettä.

Vastaukset
    1. Onneksi selvittiin :). Ei tiedä kuinka kalliiksi se olisi tullut, jos olisimme myöhästyneet, kun normaalisti nuo risteily-hinnat ovat korkeita.

Kannattaa kyllä käydä ja jos löydätte hyvän hinnan, niin kannattaa ehdottomasti viipyä yön yli! Kyllä tuolla Pietarissa riittäisi tekemistä moneksi päiväksikin. Siellä oli kivoja puistoalueita myös, joissa on varmasti kiva viettää aikaa aurinkoisella ilmalla.

3. HUH, onneksi ehditte ajoissa laivaan kuitenkin! :D
    Oli sen verran informatiivinen postaus että voisin oikeasti harkita reissua Pietariin joskus, vaikkein aiemmin ole ollut kovin kiinnostunut kyseisestä kaupungista :) Se on kuitenkin niin lähellä ja näyttäisi tarjoavan paljon mielenkiintoisia juttuja, joten pitää kyllä ehdottomasti joskus kokeilla!

1. Näinpä näin, onneksi ehdittiin :D

Kannattaa harkita! En itsekään ole juuri ollut innostunut Pietarista (tai Venäjästä muutenkaan), mutta tämän lyhyen visiitin jälkeen voin todeta, että kannatti lähteä. Kaikenlaisia kiinnostavia juttuja löytyy, joita tehdä ja nähdä. Näin talvellakin kaupungissa oli viihtyisää, mutta keväällä/kesällä on varmasti vielä nätimpää ja puistot/aukiot näyttivät kivoilta paikoilta.

Poista
    2. Voisi ihan hyvin lähteä Pietariin tämän postauksen perusteella. Taitavat kuitenkn olla nuo tarjoukset noin hyviä lähinnä vain näin talviaikaan, mutta niin kuin tiedossa on, talvimatkustamisessa on erinäisiä haasteita/rajoitteita lämpimimpiin vuodenaikoihin verrattuna. Sen totesin juuri tällä viikolla, kun vietin neljä päivää Puolassa. Lähdin maanantai-iltana Wizzairilla kohti Gdanskia, jossa olin ekan yön. Tiistaina aamulla hyppäsin Polskibusiin ja matka kesti Varsovaan 5 tuntia. Takaisin tulin torstaina illalla Gdanskiin ja eilen perjantaina iltapäivällä lento Turkuun.

Talvimatkustamisessa ei ole oikein mitään muuta hyvää kuin halvemmat matkustus- ja majoitushinnat. Muuten kaikki onkin sitten lämpimämpiin vuodenaikoihin nähden pielessä. Ensinnäkin, pimeä tulee aikaisin, joten nähtävyyksien katseluun jää vähemmän aikaa. Päivät ovat paljon suuremmalla todennäköisyydellä pilvisiä kuin aurinkoisia. Osa kohteista on suljettu, esimerkiksi Varsovan suihkulähteet olivat poissa käytöstä. Puistoissa on kylmää ja ankeaa, esim. eräänä aamuna lähdin käymään Varsovan kuuluisimmassa Łazienki-puistossa ( en.wikipedia.org/wiki/%C5%81azienki_Park ), mutta nopeasti sen kiersin, kun ei oikein kylmästä tuulesta johtuen huvittanut missään istua. Lisäksi itse tykkään ostaa kaupasta evästä ja syödä puistonpenkillä niitä kaikessa rauhassa katsellen ohikulkijoita, ja samalla levätä, kun tulee kuitenkin aika paljon käveltyä. Nyt se oli aika haasteellista, jollei jopa mahdotonta. Lisäksi eväät olivat jäätävän kylmiä, kuten esimerkiksi eipä ollut kovin kiva, kun jo muutenkin oli hiukkasen kylmä, hörppiä vielä eväänä ollutta maślankaa (puolalaista kirnupiimää). No, onneksi näin budjettimatkalaisen näkökulmasta ruokailu on Puolassa ulkona halpaa ja jos haluaa vielä tosi tosi halpaa ruokaa lounaaksi, kannattaa mennä ehdottomasti maitobaariin. Siellä lautasellinen keittoa maksaa 2-4 zlotia. Itse kävin maitobaarissa Nowy Światilla (yksi Varsovan suosituimmista ostoskaduista) ja siellä "barszcz ukraiński" (kasviskeitto, jossa punajuurta, perunaa, kaalta ja papuja) maksoi 2,80 zl. Ennen maitobaariin menoa vain pitäisi tuntea puolalaisten ruokien nimet, koska ruokalistat usein vain puolaksi :) Tässä 2 ottamaani kuvaa Krakovan pääkävelykadulla sijaitsevasta maitobaarista, joka on ollut kallein tähän mennessä, mutta joka on ollut ainoa, jossa ruokien nimet myös englanniksi. Mun ehdoton suosikki oli toi "zurek" eli makkarakeitto, mutta ei missään nimessä mikään suomalainen p*skamakkarasta tehty vaan kunnon lihaisasta sellaisesta.

No, onneksi ette myöhästyneet laivasta, mitä siitä olisi seurannut? Mutta mitä tulee seikkailuihin matkoilla, niin niistä jää yleensä muistoja mieleen, jotka huvittavat vielä jälkikäteen. Tiistai-iltana lähdin Varsovassa vielä käymään Veiksel-joen (Wisła) toisella puolella Pragassa. Sinne oli n. 2,5 km. Siellä käytyäni ajattelin tulla takaisin toista siltaa eli reittiä, joka vaikutti lyhyemmältä. En kuitenkaan päässyt koskaan sille sillalle, koska Varsova on suurkaupunki ja sen mukaisesti lähinnä autoja ajatellen tehty (ja pimeys sekoitti vielä lisäksi suunnistamisen). Löysin sitten itseni yhtäkkiä Varsovan stadionin kupeesta. No, ei se mitään, ihan upeasti oli stadion valaistu ilta-aikaan, mutta nyt kun Gmapsissa reittiä mittasin, tuli tälle uudelle reitille matkaa 6,5 km:a, eli sellanen yhteensä 9 km:n mittanen iltalenkki :) Että näinkin voi käydä, varsinkin, kun ajatteli reitin olleen lyhyempi kartan perusteella.. Mutta tulipa nähtyä stadion, kun en sinne olisi muuten varmaankaan lähtenyt.

Miten muuten ratkaisitte Pietarissa ruplilla maksamisen, rahalla vai kortilla? Matkan budjetista ja Pietarin hintatasosta varmaan luvassa vielä lisää tuonnenpana?

Poista
    3. Luulen myös, että hinnat nousevat kevään tullen, olisin kovin ihmeissäni mikäli näin ei käy. Tähän aikaan vuodessa ei taida monella olla hinkua kaupunkilomille.

Talvimatkailu on rajoittuneempaa. Melkeinpä kaikkea kun mitä itseänikin kiinnostaa tehdä, voi tehdä myös keväällä/kesällä, mutta lisäksi voi harrastaa piknikointia puistossa ja muita kesä-juttuja, mitkä talvella ei onnistu yhtä mukavasti. Tosin tykkään myös talvesta ja mikäli matkan suunnittelee niin, että tekee sisäjuttuja (käy museoissa, teatterissa, konserteissa, syömässä, kahviloissa, pubeissa) niin silloin vuodenajalla ei itselleni ole suurta väliä, erityisesti koska talvella on halvempaa ja väljempää. Useimmiten kuitenkin haluan myös istuskella siellä puistossa, terasseilla, samoilla metsässä ja pällistellä patsaita. Kohteella on paljon väliä! Esimerkiksi Lontoossa keksin kaikenlaista mielenkiintoista tekemistä ympäri vuoden, mutta vaikkapa Milano taas on tylsempi talvella.

En ole varma seurauksista. Maihinnousussa piti antaa boarding passi, jossa oli päivän oleskelu merkitty. Olisiko siitä voinut tulla seuraamuksia rajaviranomaisten kanssa, en osaa sanoa. Viisumia kun ei ollut, mutta shuttle bus- lippu antaa oikeutuksen muutaman päivän oleskeluun. Mutta hintaahan myöhästymiselle olisi tullut, jo yö/yöt Pietarissa olisi maksanut hieman. Tämän lisäksi vielä veloitus uudesta matkasta, mutta reittilipun hinnalla toki. Matkatavaramme olivat tietysti myös laivassa, mutta sopimalla ne olisi ehkä voitu jättää sinne paluutamme odottamaan, koska laiva tuskin oli seuraavallekaan risteilylle loppuunmyyty.

Poista
    4. Niin ja raha-kysymykseen vielä. Puolison sisko oli käynyt vaihtamassa Forexissa rahaa juuri ennen matkaa. Me ajattelimme, että pyrimme käyttämään korttia ja mikäli se ei käy, niin nostetaan automaatista. Lopulta paikan päällä teimmekin niin, että sisko maksoi ruplilla ja annoimme hänelle euroja. Kortilla olisi kyllä pärjännyt muuten, mutta metrosta en mene takuuseen, kun en muistanut katsoa.

Budjetista ei tule erikseen postausta, koska kuuden tunnin aikana en kovinkaan kattavaa käsitystä saanut. Metro oli halpa, muuten hintataso näytti vaihtelevan. Ruokakaupassa katselin suklaiden ja kahvien hintoja, ne olivat samaa luokkaa kuin Suomessa, eli vaihtelivat merkistä toiseen. Mitään ei lähtenyt mukaan juuri sen takia, kun pidin hintoja kalliina. Vihannekset ja hedelmät olivat halpoja/edullisia, esim. kirsikkatomaatit n. 1,5 e / kg.

5. Tuli vielä jälkeenpäin mieleen, että toivottavasti kommentistani ei nyt tullut kenellekään sellaista kuvaa, että olisin jotenkin yleisesti talvimatkustamista vastaan. En tietenkään ole, vaan rohkaisen kaikkia lähtemään reissuun vuodenajasta riippumatta! Jokainen matka antaa aina jotain, ainakin itselleni parasta on tietynlaisen flow-tilan saavuttaminen, jossa unohdan kaikki murheet ja arjen jutut, ja keskityn vain eteenpäin menemiseen uudessa paikassa. Ärsykkeiden määrä on valtava johtuen kaikesta uudesta ja mielenkiintoisesta, mitä vastaan tulee ja tietenkin uteliaana miettii, mitä seuraavan kulman takaa löytää :)

Muuten, Wikitravelin mukaan Pietarin metrossa saisi kyllä kuvata: http://wikitravel.org/fi/Pietari#Metrolla

OK, päivässä ei saa kovin selkeää käsitystä yleisestä hintatasosta. Kertonet nyt ainakin vielä, mitä tilasitte ravintolassa ja kahvilassa, olitteko tyytyväisiä ruokiin/juomiin ja paljonko ne maksoivat. Entäpä kaupasta ostamanne eväät? Jos ette siis syöneet laivalla mitään, millaisia eväitä teillä oli mukana?

Poista
    6. Itse en ainakaan saanut sellaista kuvaa, että olisit talvimatkustamista vastaan. Mainitsit hyviä haasteita, joita matkustellessa on talviaikaan. Lisäisin muuten sen haasteen, että talvella ei voi koskaan olla varma kulkeeko ne koneet ja laivat, ainakaan ajallaan :D. Juuri luin, kuinka Ryanairin Tre-Lontoo-lento peruttiin. Itsellehän kävi samoin muutama vuosi takaperin ja nyttenkin Pietarin laiva lähti myöhässä, ajallaan tosin saapui silti perille.

Tuosta kuvaamisesta vielä, että taisi olla juuri vuodelta 2010 info, jonka löysin, eli vanhentunutta. Tosin itse käytin siis ronskisti salamaa, kun yritin saada nimestäni selvää kuvaa..

Ravintolan ruokien nimistä ei muistikuvaa, tilattiin osoittelemalla ja täytteistä ei tarkkaan tiedetä, kun tuo venäjän kieli ei ole hallussa :D. Kaikki yhteensä vajaa 30 eur (keitto, iso leipä, salaatti, piirakkavuoka, kaksi vettä ja martini), joista piirakkaruoka n. 9-10 euroa, kuvassa näkyvä salaatti 5-6 euroa, vesi n. 2 euroa). Herkullista oli, olimme tyytyväisiä. Evääksi laivalle otettiin kotoa manteleita, banaania, klementiinejä, salaattia, kirsikkatomaatteja ym. Kaupasta Venäjältä ostettiin melko samoja juttuja, iltapala-aineksia.

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!