Nyt alkavat jutut Barcelonasta!

Matkakuumeisena kirjoittelen näitäkin juttuja nyt sitten. Miten se matkustelu ei tunnu koskaan parantavan sitä matkakuumetta kuin vain hetkellisesti? Viime matka ei tosin tehnyt edes sitäkään, koska aika tuntui loppuvan kesken ja olisin voinut vielä jäädä Barcelonan lämpöön.

Lennettiin tosiaan kuuden hengen voimin Helsingistä Barcelonaan ja lentoyhtiönä toimi Norwegian. Olimme Barcelonassa perillä mukavasti siinä aamukymmenen maissa ja lähdettiin saman tien kentältä pois seuraten junan kuvaa, mikä johdatti meidät asemalle. Ostimme automaatista kymmenen kerran matkalipun, T10-kortin, jota suosittelenkin kaikille Barcelonan matkailijoille. Lipulla on hintaa 9,80 euroa, joten yksi matka maksaa euron verran. Lipulla saa myös matkustaa useampi henkilö ja mekin viiden aikuisen (lapsi ilmaiseksi) voimin kuljimme aina yhdellä kortilla.

Juna odotti jo asemalla ja melko pian pääsimme matkaankin. Kuljimme junalla Passeig de Gràcialle asti, missä vaihdoimme ulkokautta kiertäen metroon. Metrolla kuljimme muutaman pysäkin välin Barcelonetan metroasemalle, minkä läheisyydessä sijaitsi Airbnb:n kautta vuokraamamme kämppä. Päästiin metroon vielä vaihdolla, koska aikaa ei ollut kauaa junan lähdöstä kulunut, joten kuuden hengen seurueemme perille pääsy majapaikkaamme maksoi alta viisi euroa. Ei paha.

Lentokoneessa
Junassa (tosin paluumatkalta, kuten näytöltä voi päätellä..)
metrotunnelissa

Asustelimme siis vuokra-asunnossa Barcelonetassa, asunnossa oli kaksi pientä makuuhuonetta ja olohuone / keittiö. Asunnon valitsimme puhtaasti sijainnin vuoksi; ranta oli kivenheiton päässä. Kolmivuotiaamme ei ollut ainoa, joka halusi siellä päivittäin viettää aikaa ja halusimme, että kulkeminen rannalle on nopeaa.

Maksoimme viidestä yöstä yhteensä 470 euroa, eli 94 euroa yöltä. Asunto ei ollut Barcelonan halvimpia tai hienoimpia mitä löysimme, mutta vapaana olevista asunnoista sekä sijainniltaan että hinnaltaan paras sillä hetkellä. Heinäkuuksi halvimmat asunnot varataan nopeasti, joten suosittelen olemaan liikkeellä hyvissä ajoin. Suosittelen kyllä ehdottomasti asunnon vuokraamista, erityisesti jos matkustaa isolla porukalla ja haluaa olla saman katon alla! Barcelonassa, kuten muuallakin päin maailmaa, on todella hienoja ja tilavia asuntoja tarjolla, joiden vuokraaminen ei tule hotelleja kalliimmaksi.

Barceloneta

Liikuimme paljon kävellen, koska kaupunki on kävelijöille ystävällinen ja kaupungin kauniita yksityiskohtia ei näe bussien, saatikka metrojen, ikkunoista. Käveleminen Barcelonassa, sekä Espanjassa ylipäätään, on siitä mukavaa, että autoilijat antavat hyvin tietä. Kävelijöiden ei yleensä tarvitse vaatia tien ylitse pääsyä, toisin kuin Suomessa, vaan sitä annetaan vapaaehtoisesti. Vaikka Espanjassa ajetaankin joskus hyvin rennosti, niin kävelijöitä ainakin kunnioitetaan.

Välillä luettiin karttaa (enkä muuten ollut noin punainen)

Kuljimme kyllä metrollakin vähän pidempiä matkoja eikä siitäkään mitään valittamista ole. Lähtöpäivän metromatkaa lukuunottamatta metroissa oli hyvin tilaa ja niitä kulki usein. Metrolla liikkuminen oli ainakin itselleni myös helppoa ja huoletonta. Yleisesti ottaen metrolla kulkeminen vain on tylsää, koska eihän niissä näe maisemia. Bussilla matkustusta suosinkin mieluummin, mutta ne vähät matkat mitkä mentiin, niin otettiin helpompi ratkaisu käyttöön.

Matka oli oikein onnistunut, vaikka kommelluksiltakaan ei vältytty! Barcelonan lentokentällä meinaan hetken jo pelästyttiin, että päästäänkö kotio ollenkaan. Minun ja siskoni varausta ei kuulemma löytynyt koneelta ja siinä sitten seisoskeltiin noin 40 minuuttia odotellen, että asia hoituisi. Meillä oli samaa ongelmaa Helsingin päässäkin, mutta siellä se selvisi parissa minuutissa, eikä meille kerrottu missä vika piili (eikä siis kysyttykään, ihmeteltiin vain ääneen). Barcelonassa he lopulta lykkäsivät tiskillä puhelinnumeron kouraan ja käskivät soittaa siinä olevaan numeroon, koska he eivät voineet asialle mukamas mitään tehdä. Lentokentän melussa puhelun hoitaminen kiireessä ei ole sitä kivointa puuhaa kun vastaajakin "puhui" niin hiljaa, mutta sen jälkeen sentään selvisi missä vika piilee.

Varausnumeromme oli tyyliin KSK4O7. Virkailija oli luullut 4 ja 7 välissä olevaa O-kirjainta koko ajan nollaksi. En ihmettele, koska niin mekin luulimme, Norwegianin varauslipun fontilla se vähän siltä näyttikin, vielä kun oli numeroiden välissä. Sitä kuitenkin ihmettelin, ettei missään vaiheessa tullut mieleen kokeilla kirjainta numeron sijasta. Tai ettei saanut muka apua mistään ja jätti meidät hoitamaan asiaa keskenämme. Lopulta saatuamme check innin ja turvatarkastuksen tehtyä, juoksimme tax freestä hakemaan haluamani viinit noin kahdessa minuutissa ja olimme paikalla muutaman minuutin ennen kuin koneeseen nousu alkoi. Se siitä rauhallisesta ruokailusta ennen koneeseen nousua. Huokaistiin kuitenkin helpotuksesta portille päästyämme.

Kotiin kuitenkin päästiin, kaikki tyytyväisinä matkaan. Matkaseuralaiseni tykästyivät kaupunkiin ja vannoivat menevänsä sinne vielä joskus toistekin. Niin vannon minäkin. Seuraavissa teksteissä paneudun paikkoihin, joissa kävimme, kuten Parc de la Ciutadellaan, Barcelonan katedraaliin ja Barri Gòticiin sekä päiviimme tuossa kauniissa kaupungissa.

Hasta luego!

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

7 kommenttia:

1. Barcelonaan tutustuminen hoituu kyllä ehdottomasti parhaiten katuja kävellen. Nyt vaan on ollu niin kuumat ilmat, että tuntuisi uuvuttavalta kävellä 30 asteen helteessä koko päivä. Siitä vähän kärsivät tämänhetkiset vieraamme.
    Mua jäi kiinnostamaan, mistä tämän postauksen ensimmäinen kuva on? :) Ainoa paikka mikä tuli mieleen oli Jardins del Turó del Putget.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä, Barcelona on loistava kaupunki kävelemiseen. Helteet kyllä varmasti rajoittavat kävelyä, varsinkin suorassa auringon paisteessa. Mekin tosiaan otimme metron välillä apuun, jotta uupuminen ei iske kesken päivän.

Kuva on otettu Montjuïcilta tai melkeinpä ihan MNAC-museon vierestä. En tarkkaa osoitetta kuvan otolle Google Mapsista saanut, mutta museorakennuksen keskustan puoleisessa päädyssä on pieni puistoalue, missä oli kuvan mukaiset näkymät kaupunkiin.

Poista
    2. Okei, kiitos. Montjüicilla ei olekaan tullut käytyä aikoihin.

2. Moikka! Kyselisin näin vuoden myöhässä tuosta metrolipusta vielä. Kattaako se siis muitakin julkisen liikenteen kulkuvälineitä vai vaan metron? Ja tuosta 10 matkan kortin käytöstä, kun kortilta kului yksi matka pääsitteko silloin siis koko seurue matkaamaan, vai menikö kortilta silloin siis useampi matka? Ollaan lähdössä nyt heinäkuussa Barcelonaan 6-henkisen tyttöporukan voimin, joten nää sun postaukset tulee kyllä tarpeeseen! :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helou!

Piti ihan varmistaa asia, mutta siis tämän linkin takaa varmistui, että lippu tosiaan kelpaa myös busseissa ym. Ja kortti siis toimii siten, että sillä voi maksaa useamman ihmisen, mutta matkoja veloitetaan yhtä monta kuin on matkustajiakin. Jokainen matka pitää erikseen vilauttaa siinä portilla kun on menossa metroon, elikkäs yksi voi vaikka toimia siinä maksunaisena ja tulla viimeisenä perässä :)

Hintahan on jo noussut 10,30 euroon, mutta niin on kertamaksunkin, joten teidän ehdottomasti kannattaa ostaa vaikka muutama t10-kortti yhteiseksi jos yhtään julkisia käytätte!

Oih ja ihanaa, tyttöjen reissu! Tulee varmasti hauskaa. Barcelona on toki hieno kaupunki millä porukalla vaan, mutta uskon siis että viihdytte loistavasti :)

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!