Torstaiaamuna herättiin Gdanskista, pakattiin kamppeet, jätettiin avain vastaanottoon ja poistuttiin kaupungille. Meillä oli muutama tunti aikaa ennen Varsovaan lähtevää bussia, koska olimme aamutorkuiksi harvinaisen ajoissa ylhäällä. Kävimme kaupassa ostamassa evästä ja rautatieaseman KCF:ssä, joiden hamppareista en edes pidä, syömässä sekä istumassa ennen bussiasemalle suuntaamista.

Bussiasema on rautatieaseman takana ja siellä Polskibussimme jo seisoskeli. Kaksikerroksinen bussi! Heti tullessamme katselin kaiholla toisen kerroksen eturivin paikkoja, joista avautui upea näköala tielle, mutta ihmismassan nähtyäni luovuin toivosta päästä niille penkeille. Menimme viimeisten joukossa sisälle ja nousimme yläkertaan. Parin tunnin matkustamisen jälkeen bussi pysähtyi paikkaan, jonka nimeä en enää muista, ja etupenkillä istuva mies jäi kyydistä. Siirryimme hänen tilalleen ja loput kolmisen tuntia meillä olikin meidän mielestämme bussin parhaat paikat.

Siellä se meiän bussi jo venaili

Polskibussilla matkustaminen oli loistava kokemus! Bussi oli siisti (mitä nyt vessanpönttö sattui olemaan tukossa), eturivillä jalkatilaa on pitkillekin ihmisille riittävästi, Wifi toimii bussissa koko matkan ajan ja kaiken lisäksi matkan aikana tarjoiltiin juomia, keksejä ja jäätelöä, joista ei veloitettu erikseen mitään. Me maksoimme matkasta Gdanskista Varsovaan kahdelta hengeltä noin 8 euroa, mikä on mielestäni hyvin kohtuullinen hinta, mutta erään lukijani ollessa ahkera Puolan matkaaja, tiedän että hyvin paljon halvemmallakin pääsee. Joten tämän yhden kokemuksen perusteella uskallan väittää, että Polskibus tarjoaa ehdottomasti rahoille vastinetta!

Maisemat olivat lähinnä peltoa, mutta kiva niitäkin oli toljotella

Polskibussimme saapui ajallaan Varsovaan Mlocinyn metroaseman vieressä olevalle bussiasemalle. Sieltä otimme metron keskustaan. Ostimme liput asemalta, missä paikallinen tyttö kehotti ostamaan 20-minuutin lipun (3,40 zlotya), koska se tulisi muita vaihtoehtoja halvemmaksi. Kauaa matkassa ei mennytkään ja pian olimme keskustassa. Oli kivaa nousta maan pinnalle ja huomata kuinka väljää aseman seudulla oli. Tarkoitan, että heti vieressä ei ole suuria rakennuksia ja kiirellisiä ihmisiä juoksemassa ohi kauheeta vauhtia. Sellainen luo kauhean hektisen meiningin, mistä en pidä varsinkaan silloin kun en tiedä mihin olen itse menossa.

Komea rakennus!

Varsovassa kierreltiin ympyrää, kuvailtiin rakennuksia, käytiin syömässä ja pimeän laskeutumisen jälkeen lähdettiin kohti jokea, minkä toisella puolella majapaikkamme sijaitsee. Olimme katsoneet matkan olevan keskustasta 3,5-4 kilometriä, joten lähdettiin kävelemään katsellen samalla maisemia. Ei tuossakaan matkassa lopulta kauaa mennyt ja helposti löydettiin majapaikkaamme. Heitettiin kimpsut sisälle ja lähdettiin vielä ulos ja ruokakauppaan.

Jee, väriä!
Varsova on upea illalla!

Majapaikaksi vuokrattiin tosiaan huone Airbnb:n kautta. Lähtöpäivää edeltävänä iltana saimme viestin, että isäntämme ja emäntämme lähtevät viikonlopuksi reissuun, joten asunto on kokonaan meidän käytettävissä. Asunnolle saavuttuamme sitä oli oikein kiitollinen siitä, että lähtivät. Meille on luksusta käydä vaahtokylvyssä ja katsoa puolalaista surkeasti dubattua televisiota aivan kaksistaan. Tämä luksus maksaa meille vain 17 euroa yöltä, joten halvalla täällä nautiskellaan.

Intohimoiseksi matkailijaksi arvostan nykyään kummallisen paljon kotona olemista ja tämä näkyy matkan päällä myös majoituksen valinnassa. Neljän seinän kotini ovat Suomessa aina olleet väliaikaisia, edullisia ja usein hyvin yksinkertaisia, mutta luksus on välillä paikallaan varsinkin matkustaessa kun sitä on usein tarjolla vielä edullisesti. Satunnaiset yöt lentokentillä tai rautatieasemilla kelpaavat vieläkin (plus autossa nukkuisin mielelläni jos sellaisella reissuun lähdettäisiin), mutta ehkä en enää palaisi niihin nuoruuden lomamatkoihin, kun matkustin kuin pummi.

Söpöjä tauluja makkarimme seinällä
Hauska pieni patsas
Oih!
Kasveja ja kynttilöitä asunnossa riittää

Nykyään yksi matkustelun iloista onkin se kuinka erilaisia ja mielenkiintoisia väliaikaisia koteja sitä vastaan tuleekaan. Perushotellit kun ovat kaikki sitä yhtä ja samaa ja sijaitsevat siellä minne iso osa matkailijoista haluaa mennä, mutta onneksi meillä on myös hostellit, majatalot, persoonalliset pienet hotellit, leirintäalueet ja nämä vuokrakämpät! Tämäkin asunto on kuin museo tai näyttely, täynnä kivoja taideteoksia.

Kirjoja ja pelejä olohuoneen nurkassa
Halloween näkyi parvekkeella :)
Leikkisotilaita!!
Ihanan valoisa kämppä monilla yksityiskohdilla

Mutta näin, täällä Varsovassa vielä tovi, mutta pian jo lennetään Roomaan. Jatketaan Varsovasta vielä myöhemmin muilla turinoilla!

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

2 kommenttia:

1. Kauniita matkakuvia! Varsovaan olis tosi kiva päästä joskus!

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja kyllä suosittelen täällä poikkeamista joskus!

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!