Matkustimme Singaporeen matkamme viimeiseksi neljäksi päiväksi.

Saavuimme kaupunkiin sunnuntaiaamuna bussilla Malesiasta. Emme olleet tehneet majoitusvarausta, mutta katsoneet kyllä valmiiksi muutaman edullisen hostellin, joita lähdimme heti Queenstreetille saavuttuamme etsimään. Etsimämme oikea katu löytyi helposti. Mutta emmekö me sitten lähteneet väärään suuntaan!

En todella tiedä miten se on mahdollista ja miten tajusimme asian vasta kun olimme käveleet jo pari metropysäkin välin verran väärään suuntaan... Kun tajusimme erheemme, jäimme läheiselle bussipysäkille bussia odottamaan. Siitä onneksi lähti bussi oikeaan paikkaan ja kuljimmekin matkan Hill streetiltä Lavenderin pysäkille. Sitten mars hostellille! Oikealle kadulle löydettyämme valitin rumaa seutua ja huonoja palveluita. Ja hostellin löydettyämme totesimme, että tulimme sitten väärälle.. Tarkoitus kun oli ensin mennä katsomaan yksi toinen hostelli. Alue ei vaikuttanut hyvältä, joten emme edes käyneet tässä ekassa paikassa vaan lähdettiin kävelemään pois. Kilsan verran kuljimme ja vihdoin löysimme oikealle hostellille, mikä kantaa nimeä Alisnest. Sinne jäimme!

Hostelli sijaitsee Little Indiassa ja siltä siellä näyttikin. Paljon intialaisia ihmisiä ja ravintoloita. Ei kylläkään yhtään niin roskaista kuin todellisessa Intiassa, mutta kyllä ne mielikuvat siististä ja modernista Singaporesta kaikkosivat siihen. Ei sitä aina uskonut, että roskaamisesta tuolla päin sakotetaan ankarasti. Sunnuntaisin, ilmeisesti myös lauantaisin, paikalle kerääntyy vapaapäivää viettäviä intialaisia, jotka istuskelevat kadulla keskustellen toistensa kanssa ja osa jotain juodenkin. Ja iltaa kohden porukkaa olikin todella paljon! Seuraavana päivänä kaupunginosassa näytti huomattavasti rauhallisemmalta.

Vähän väriä Little Indiassa
Sunnuntain kokoontuminen

Sunnuntai pyörittiin lähistöllä, mutta illaksi lähdimme Marina Bayn läheisyyteen metrolla. Metrolla kulkeminen Singaporessa on melko helppoa. Liput ostetaan automaatista, valitaan määränpää ja laitetaan rahaa matkan pituuden / määränpään mukaan. Metrosta poistuminen ei sitten olekaan aina niin selvää. Jotkut metroasemat ovat Singaporessa isoja ja mikäli poistuu väärästä uloskäynnistä (jos siis on jokin selkeä määränpää eikä vain haahuile ympäriinsä), niin voikin tulla melko pitkä kiertomatka oikeaan paikkaan.

Marina bayhin menimme, koska siellä pidetään iltaisin valoshow- esityksiä. Olimme juuri sopivasti ostoskeskuksen ulkopuolella noin 5 minuuttia ennen shown alkua ja istahdimme sitä alas katsomaan. Valoshow oli OK. Lapset näyttivät siitä nauttivan ja musiikki oli kyllä kivan kuuloista. Olivat ne valotkin, ainakin välillä sitä hymyili hienoille jutuille.

Maanantaina heräsimme innosta piukeana. Söimme aamupalaa (paahtoleipää..) hostellin olohuoneessa ja sosialisoiduimme taas muiden matkailijoiden kanssa. Sitten kävelimme lyhyen matkan metroasemalle ja huristelimme HarbourFrontiin. Menimme Sentosan saarelle ja siellä Universal Studios- huvipuistoon. Lippuja jonottaessa ehdin jo pelätä puistossa olevan ruuhkaa, meillä meni jonossa parikymmentä minuuttia. Olimme varautuneet maksamaan sisäänpääsystä 148 dollaria yhteensä, mutta henkilöllisyystodistusta näyttämällä saimme 10 % alennuksen, koska olemme eurooppalaisia ja se olikin oikein mukava yllätys! Säästyihän siinä melkein kymmenen euroa. Lippuja kannattaa katsastaa etukäteenkin netistä tai matkatoimistoista, koska huomattaviakin alennuksia voi joskus olla luvassa. Me törmäsimme netissä hyvään pakettitarjoukseen (liput + ruoat), mutta se tarjous oli valitettavasti vain malesialaisille tarkoitettu, joten emme pääseet sitä hyödyntämään.

Puistossa meni kuutisen tuntia. Jonotusvaiheessa iskenyt pelko puiston ruuhkaisuudesta oli onneksi aiheeton. Tai kyllähän sitä porukkaa siellä oli ihan riittävästi, mutta jonot eivät olleet kovinkaan pitkät. Laitteiden ulkopuolella näkyy jonotusaika laitteeseen ja niistä aina valitsimme sitten niitä laitteita, joihin oli alle 5 minuutin jono ja pääsimme melkein suoraan laitteisiin. Transformers- laite oli ainoa mihin emme sitten ehtineet, vaikka olisimme halunneet. Se näytti olevan puiston suosituin laite, koska siinä oli koko ajan 40-70 minuutin jonot. Lopussa mietimme, että mennäkö vai ei, jätimme väliin, koska kyllä siinä kuudessa tunnissa oli ollut jännitystä ja naurua ihan riittämiin.

Kävimme katsomassa tarjolla olevat kaikki kolme show- esitystä, ne olivat Waterworld (räjähdyksiä ja muuta toimintaa oleva näytelmä), Shrek (ihana ja hauska 4D-esitys!!) ja Monster Rock (Dracula ja kumppanit lauloivat ja tanssivat suosittuja kappaleita mm. Lady Gagalta ja Justin Bieberiltä). Yksi parhaimmista laitteista oli Cylon- vuoristorata, jossa kävimme useampaan kertaan. Aihe oli ennestään tuttu Battlestar Galactica- sarjasta/leffoista, jotka katsoimme putkeen jokin aika takaperin, joten senkin takia tykättiin siitä paljon. Viereinen human- vuoristorata oli paljon nynnympi, hehe. Puistossa myös murkinoimme vähän, vaikka siellä kallista olikin. Lähdön jälkeen huomasimme, että edullisempaa olisi ollut, kun olisi poistunut puistosta ulkopuolelle syömään, se on sallittua leiman käteen ottamalla. Oli todella hauska päivä huvipuistossa!

Pahoittelut kuvien laadusta, kännykällä mentiin ja asetukset oli pielessä...

Tiistaina kuljekseltiin ympäriimme ja eväät haettuamme menimme puistoilemaan. Tai se oli tarkoitus. Kartasta olimme katsoneet Orchad Roadin lähellä olevan puiston, mikä sitten olikin pettymys. Puistossa tehtiin rakennustöitä (no sepä olikin ”yllätys” Singaporessa..) eikä se sitten muiltakaan osin ollut kummoinen. Söimme eväät ja lähdimme pian jatkamaan matkaa. Kävelimme vähän syrjempänä pääkaduista ja siellä oli kummallisen rauhallista. En tarkoita sitä etteikö liikenteen äänet olisi kuuluneet, mutta ihmiset loistivat poissaolollaan. Illalla menimme vielä elokuviin (11 SGD / hlö) ja pyörimään Orchad Roadin ympäristön läheisyyteen.

Keskiviikkona oli sitten viimeinen päivämme. Lentomme lähti vasta kello 23 aikaan illalla, joten meillä oli koko päivä aikaa. Vietimme ensin aikaa Little Indiassa, kävimme syömässä Singaporen ensimmäisellä eko-ostarilla (on todella hienoa, että ympäristöasioihin kiinnitetään huomiota, mutta kieltämättä nauratti se, että ostoshelvettiä voi kutsua ekologiseksi) ja otimme sitten metron Chinatowniin. Chinatownissa kävimme taas syömässä ja kiertelimme aikamme, lähdimme alueelta kävellen.

China town

Tälläisiä edullisia ruokakojuja löytyi paljon

Ympäriimme haahuiltuamme päätimme lähteä kentälle hyvissä ajoin. Ei enää jaksanut kävellä melko tylsillä kaduilla ja menimme viettämään aikaamme maailman parhaaksi valitulle lentokentälle. Ja eipä sitä tosiaan turhaa kehuta!

Pitkät rappuset!

Lisää tekstiä tulossa Singaporesta myöhemmin, vähän mietteitä mistä kaupungissa tykkäsin ja mistä en.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

10 kommenttia:

1. Kiva postaus. Singapore vaikuttaa mukavalta kohteelta.

Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Omat fiilikseni Singaporesta on ristiriitaiset, mutta siitä lisää tarkemmin muutaman päivän päästä :)

Poista
  2. Ihanaa, että joku jaksaa jakaa kokemuksiaan näinkin tarkasti! Singapore on jotenkin tuntunut aiemmin hirmuisen "steriililtä" ja ilmeettömältä kohteelta, mutta kyllähän sielläkin varmasti aikansa saa kulumaan paremmin kuin hyvin ja kokemuksiakin karttuu. Sentosan saaresta olenkin aiemmin lukenut ja jotenkin näin lapsenmielisen korvaan kuulostaa se ihan mahtavalta!

Hei, en tiedä, mistä yleensä on tapana etsiä majoitusta, mutta itse interreilini aikana bongasin tämän sivun, jossa on niin laaja valikoima, että kyllä poikkeuksetta aina löytyy majapaikka lyhyelläkin varoitusajalla - ainakin omalla kohdallani toimi paremmin kuin hyvin! Eikä se matkaajaa ainakaan haittaa, että vertailusta saa esiin nostettua sen edullisimman tarjouksen!

-Johanna

1. Moi Johanna,

kiva kun tulit kommentoimaan! Kyllähän Singaporessa aikaa saa kulumaan :). Mitä ilmeettömyyteen tulee, niin olen siitä kyllä samaa mieltä. Seuraavassa tekstissä avaudunkin aiheesta enemmän.

Otin myös Trivagon kuukausi takaperin käyttöön, koska vasta silloin huomasin kuinka kätevä sitä on käyttää! Vastaavia palveluitahan on pilvin pimein, mutta monissa on heikkoutensa. Tosin Trivagossakaan ei ole aina niitä kaikkein halvempia vaihtoehtoja esillä, mikä tosin johtuu siitä, että osa majapaikoista on varauskoneiden ulottumattomissa, vaikka heillä olisikin nettisivut. Se on kuitenkin sama kaikilla, joten hyvä sivu on, tarjouksetkin nousevat kivasti esillä.

Poista
  3. "Matkustimme Singaporeen lomamme viimeiseksi neljäksi päiväksi."

Kiinnitin huomiota sanaan "loma". Pakettimatkaa voi kutsua Lomaksi (isolla ällällä), mutta onko 3 kuukauden budjettimatka pelkkää lomailua? Tätä olen miettinyt välillä, kun olen matkoja suunnitellut. Joskus nimittäin tuntuu, että se käy oikein työstä, kun kaikki suunnitellaan alusta loppuun ja sekään ei vielä riitä, kun haetaan kuitenkin sitä halvinta vaihtoehtoa (mikä moninkertaistaa klikkailun). Viikon parinkin matkoissa on tullut istuttua tuntikausia koneen ääressä klikkailemassa, joten varmaan monta kertaa enemmän kuluu aikaa 3 kuukauden "loman" suunnittelemisessa, vai?

Ai niin, nyt on muuten Luffalla ale, Singaporeen 549 €, onko hyvä hinta, onko näkynyt koskaan tota halvemmalla?

Vastaukset
    1. Mehän maksoimme 524 euroa vuosi sitten ja noin kuukausi sitten Luffelta sai Singaporen lentoja samaan hintaan. Tai oikeastaan 520 eurolla mikäli varasi lennot hakukoneiden kautta ja tämänkin tarjouksen kohdalla noita lentoja saa 541 eurolla, mikäli käyttää esim. Rantapallon lentohakua. Tuo 520 euroa taitaa kyllä olla halvin mitä olen itse koskaan nähnyt, mutta en tosin ole koko ajan niitä ollut seuraamassa. Pidän kyllä 549 euroa hyvänä hintana ja vähän houkuttelisi nuo taas ostaa :).

Tosin jos määränpäällä ei ole niin suurta merkitystä, mutta haluaa silti tuohon suuntaan pidemmäksi aikaa lähteä, niin viime päivinä on ollut hyviä tarjouksia Bangkokin suuntaan, alle ja yli 500 eurolla on ollut lentoja tarjolla. Niitäkin tuli hetki harkittua..

Poista
    2. Rantapallo on ihan hyvä sivusto, mutta hakukoneen kanssa saa olla tarkkana. Sivuilla tuota halvinta hintaa 541e tarjoaa Flyhi, mutta jos hieman googlettaa, saakin selville, ettei välttämättä kannata ostaa Flyhin kautta lentoja. Sen sijaan Killroy tarjoaa samaa 542e ja se firma lienee ihan luotettava?

3. Jep, Flyhista en tiedä, mutta kyllä noiden kautta varatessa kannattaa aina tarkkana olla ja ottaa selvää esim. matkalaukkujen rajoituksista ja vastaavista. Selkeämpäähän se on ostaa suoraan lentoyhtiöltä, mutta kyllähän noiden kautta rahaa säästyy. Kilroyta pidän todella luotettavana.

4. Mitä tuohon lomailuun tulee, niin muistan kuinka eräs matkailija joskus kommentoi ettei hän koskaan lähde lomalle, vaan matkalle. Matkusteleminen kun voi tarkoittaa hyvin aktiivistakin ajanviettoa, eli tutkitaan, kierrellään, liikutaan ja harrastetaan vähemmän sellaisia asioita, jotka monet liittävät lomailuun.

Vaikka olen tekstiin kirjoittanut 'loma', niin olen kuitenkin melko samaa mieltä sinun ja tämän kommentoijan kanssa. Tutkimustyötä matkojen eteen tulee tehtyä, pitkillä matkoilla sitä tekee myös matkan aikana.

Toisaalta rajanvetoa lomailun, matkailun ja jopa asumisen suhteen on vaikeaa vetää. Yhdessä blogissa kirjoittaja kertoi millaista arkea hän elää Thaimaassa (asui siellä monta kuukautta vuokra-asunnossa, kokkaili, harrasti jne), johon eräs kommentoi, että tämä blogin pitäjä näyttää kyllä olevan lomalla, koska hän esim. pesettää pyykkinsä pesulassa. Melko yksinkertaisesti ajateltu mielestäni.. Esimerkkinä kun voisin vaikka kertoa, että Suomessa pesen pyykkini aina pesukoneella, mutta tuolla kolmen kuukauden aikana pyykinpesu tapahtui useimmiten käsin pesusaippualla. Olinkohan sitten lomalla vai mitä tämän kommentoijan mielestä kun pesin pyykkini itse käsin ja elin toisella tapaa askeettisemmin kuin Suomessa (kyykkyvessoja, kylmää vettä, ötököitä sisällä, siisteyden taso eri), mutta useimpina päivinä joku muu teki ruokani (=kävin ravintoloissa päivittäin) ja nautin elämästäni auringon alla Suomen talven sijaan :).

Kaipa tämä riippuu kysyjästä ja kertojasta. Itsekin kyllä ajattelen pakettimatkan olevan jollain tapaa enemmän lomaa, koska suurin osa tehdään puolestasi. Useimmiten kuitenkin matkojen suunnitteleminen ja siinä samalla niistä haaveileminen on myös rentouttavaa. Kuten jo aiemmin puhuttua, matkailu onkin toisten kohdalla enemmänkin elämäntapa. Tämä pätee mielestäni nimenomaan budjetti/omatoimimatkailuun, jossa matkojen suunnitteleminen ja toteuttaminen on säännöllistä ja siihen halutaan paneutua syvällisemmin (toisin kuin pakettimatkoissa). Sitä on sitten vaikeaa erottaa onko se työtä vai lomaa. Oikeastaan en halua edes ajatella, että työ olisi jollain lailla loman vastakohde, koska sana 'työ' saa siinä ikävän kaiun. Toisille se työntekeminen vasta hauskaa onkin :).

VastaaPoista
  5. Kiva postaus! Menossa ekaa kertaa Singaporeen noin viikon päästä niin päädyin tänne. Houkuttaisi tuo Universal Studios, mutta se on niin kallis...

Kerropas mitä mieltä sinä olet!