Vietimme helmikuussa kaksiviikkoisemme Meksikon suosituimmilla turistialueilla.

Lähdimme matkaan aikomuksena rentoutua, nauttia auringosta ja syödä hyvin, näiden jälkeen sitten tutustua kulttuuriin jaksamisemme mukaan. Matka oli siinä suhteessa hyvin onnistunut, että näitä Cancún ja Playa del Carmen tarjoaakin matkailijoille. Aurinko porotti joka päivä, ruoka oli hyvää ja edullista ja paikalliset hymyileviä.

Kuvat Playalta

Playa del Carmenista olimme vuokranneet meille ison huoneiston hieman syrjempää 5th Avenuen hälinästä. Ratkaisu sopi loistavasti ja asunto oli sijainniltaan sekä varustelultaan todella hyvä. Lähellä oli isoja sekä pieniä ruokakauppoja, joista kävimme ostamassa ruokaa, joita kokkailimme asunnollamme aamuisin tai iltaisin. Muuten söimme ravintoloissa tai ostimme ruokaa katukioskeista.

Cancúnissa taas majoituimme matkan viimeiseksi neljäksi yöksi hotelliin. Pohdimme hetken, että otammeko majapaikan hotellialueelta rannan läheisyydestä vai keskustasta ja jälkimmäinen vei voiton. Näin jälkikäteen taas voi todeta, että teimme hyvän valinnan, vaikka todennäköisesti olisimme olleet ihan tyytyväisiä siellä hotellialueellakin. Keskustassa oli kuitenkin jotain paikallisuuttakin jäljellä, ravintoloissa valinnanvaraa ja bussit rannalle kulkivat nopeasti ja halvalla sekä kävellenkin pääsi, vaikka matka tylsähkö olikin.

Hotelliksemme valikoitui Ikaro Suites, mikä oli kävelymatkan päässä Cancúnin bussiasemalta. Meidän hotellimme oli hyvä, mutta läheltä löytyy paljon valinnanvaraa. Yöltä maksoimme kolmeen pekkaan 38 euroa, sesongin ulkopuolella parempia tarjouksia löytää helposti.

Ikaro Suites

Meksikossa ollessa heräsi mielenkiinto nähdä muutakin osaa maasta kuin vain turistialueita. Tällä reissulla emme kuitenkaan Akumalia ja Tulumia pidemmälle ehtineet. Cancúnista ja Playa del Carmenista on kuitenkin hyvät bussiyhteydet esimerkiksi Meridaan tai Belizeen asti ja bussiasemalla oli kiinteät hinnat merkittynä, joten matkanteko ei näyttäisi vaikeaa olevan.

Meksikossa puhutaan espanjaa, mutta Playalla, Cancúnissa ja Tulumissa pärjäsi yllättävän hyvin englannilla. Tietenkään sitä eivät kaikki puhuneet, vaan espanjan taidostakin apua oli, mutta matkailualan ammateissa englanti hallittiin hyvin. Eikä ihme, käyhän alueella paljon nimenomaan Yhdysvalloista tulevia ihmisiä. Tämän takia todella monissa paikoissa pystyi myös maksamaan dollareilla, vaikkakin hinnat olivat toki hieman korkeammat niillä maksettaessa.

Tulumin raunoiden vieressä olevaa hiekkarantaa

Tällainen pikavisiitti maahan oli virkistävä ja hauska, mutta toisaalta lyhyellä matkalla ja varsinkaan turistikohteissa ei pääse paikkaan kovinkaan helposti syvemmin sisälle. Sen takia tuntuu siltä, että kokemus Meksikosta jäi pinnalliseksi. Lähtisin Meksikoon mielelläni uudelleen joskus. Olisihan se hienoa mennä tutkimaan miltä Meridassa, Mexico Cityssä ja muualla maassa näyttää, tuntuu ja tuoksuu, opiskella espanjaa siinä samalla ja tutustua kulttuuriin. Lähiaikoina Meksikon matkaa tuskin on kuitenkaan luvassa, koska tässä on kymmeniä muita kaupunkeja ja maita, jotka kiehtovat vielä enemmän.

HINTATIETOJA PLAYA DEL CARMEN & CANCÚN

Ravintolassa

olut 0,80-2,20 euroa (15-40 pesoa)
alkoholittomat 0,80-1,65 euroa (15-30 pesoa)
kanasalaatti 3,30-4,95 euroa (60-90 pesoa)
quesadillat 0,70-1,10 euroa (13-20 pesoa)
tacot 0,55-1,10 euroa (10-20 pesoa)

Kuljetuksia

Bussilla liikkuminen Cancúnissa 0,50 euroa (9,50 pesoa)
Cancún - lentokenttä ASO:n bussi 3,40 euroa (62 pesoa)
Lentokenttä - Playa del Carmen ASO:n bussi 7,70 euroa (140 pesoa)
Colectivo Playa - Cancún 1,65 euroa (30 pesoa)
Auton vuokraaminen päiväksi 25-40 euroa

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

8 kommenttia:

1. Tätä lukiessa tuli yhtäkkiä semmoinen fiilis, että mitäs jos lähtiskin ihan vaan rantalöhölomalle ensi talvena noille nurkille. Jos repäsis vielä oikein niin, että päästäisi itsensä todella vähällä ja varaisi jonkun paketin (hui!)… Jos ei nyt ihan Finmatkoilta, mutta joltakin toimistolta lennot ja majoitukset valmiiksi. Suunnittelussa voisi sitten just keskittyä vaan siihen miten katselisi paikkoja turistipyydyksien ulkopuolelta. Tää insporoituminen on aina vähän riskihommaa ;) -Milla

Vastaukset
    1. Heh, no ei huono idea :). Me lähdettiin Meksikoon niin ex-tempore ettei hirveemmin otettu asioista ees selvää. Tottakai oon maasta ennenkin juttuja lukenut ja talteen laitellut, mutta lopulta aika vähillä tiedoilla menimme. Rantalomaa sieltä ainakin löytää, mutta tottakai paljon muutakin. Mutta siis jos ei ole sen kummoisia vaatimuksia lomalle esimerkiksi aktiviteettien suhteen, niin on tuo hyvä vaihtoehto matkakohteeksi ehdottomasti :). Menkää sinne nauttimaan auringosta ja tehkää täsmäiskuja joihinkin kivoihin kohteisiin paikan päällä :)

Poista
  2. Oi tuota aurinkoa ja värien loistoa!! Itse olen käynyt Meksikossa vain Tijuanassa ollessani San Diegossa kesätöissä, ja sitä nyt ei voi hyvälläkään oikein edes kutsua Meksikoksi... Kovasti tekisi mieli tuonnekin, kuten Milla yllä sanoi, rantalöhöloma ei välttämättä olisi huono idea vaikka en niitä ole kovasti aikaisemmin harrastanutkaan... :)

Vastaukset
    1. Hm, olisi mielenkiintoista käydä sielläkin ja verrata millaista siellä on :D. No tuolta suunnilta onneksi löytää paikallisuuttakin, ainakin jos tosiaan poistuu sieltä rannaltakin välillä :)

Poista
  3. Pitää pistää nämä sinun Meksiko-postauksesi korvan taakse. Me ollaan miehen kanssa mietitty lähtemistä tuonne päin, nimenomaan jenkkituristien peesissä. Ehkä kuitenkin vähän enemmän voitaisiin paikallista elämää kokea kuin miehen työkaveri, joka oli todennut, että Meksiko on juuri täydellinen matkakohde, koska siellä voi olla koko viikon resortissa, voi syödä koko viikon hampurilaisia tai texmexiä eikä tarvitse kuulla sanaakaan mitään muuta kieltä kuin englantia...

Vastaukset
    1. No Meksikosta kyllä vastaa monenlaisen matkailijan tarpeisiin ja toiveisiin :). Jos aikomus on vain ottaa iisisti, mikä ettei ja toki Yhdysvalloista matka on lyhyempi ja halvempikin varmaan. Mutta onhan siellä resorttien ulkopuolella niin paljon kaikenlaista kiehtovaa tekemistä ja näkemistä, että täältä asti en kyllä itse malttaisi lähteä mihinkään resorttiin hamppareita syömään :D.

Poista
  4. Playa del Carmenia idyllisempää lomaparatiisia saa kyllä hakea :) Olin siellä viime vuoden tammi-helmikuussa kolme viikkoa ja edelleen vannon, että vielä joskus on päästävä takaisin Meksikoon tutkimaan maata enemmänkin.

Vastaukset
    1. Olitkin sitten samaan aikaan vuodesta paikalla kuin mitä me nyt tänä vuonna :). Meninkin jo kurkkaamaan mitä olet paikasta kirjoittanut!

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!