Heippa taas!

Nyt kun palasin blogin puolelle tekstillä Rio de Janeirosta, tulin vilkaisseeksi mitä kaikkea luonnoksista löytyykään. Ja niin vain löysin täältä tekstiä viime kesän upealta road tripiltä, jonka teimme puolison kanssa Norjaan ja Ruotsiin. Norjan ja Ruotsin luontoa on vain pakko hehkuttaa, joten siitä reissusta nyt muutama sananen ja kuvia. Ehkä joku lukija suunnittelee juuri parhaillaan automatkaa Norjaan kesäksi? Mikäli et, niin suosittelen!

Autoilimme viime heinäkuussa 2018 Norjassa ja Ruotsin Lapissa. Minähän rakastuin Ruotsin Lappiin syksyllä 2015 ja sen jälkeen alkoi Norja ja sen luontokin kiinnostaa vielä entistäkin enemmän. Tällä reissulla halusimme siis nimenomaan nauttia Norjan ja Ruotsin kauniista luonnosta ja saimme juuri sitä mitä haimmekin.

Norjan puolella ajomatkan maisemat kaunistuivat.

Me ajoimme Tampereelta Vaasaan ja menimme laivalla Uumajaan. Alkuun olimme suunnitelleet ajavamme taas koko matkan pohjoiseen, mutta onneksi valitsimme lopulta tämän vaihtoehdon, jota meille suositeltiin. Noin neljän tunnin laivamatkassa ei ollut mitään erikoista, mutta Uumajasta pääsimme kätevästi yhden hotelliyön jälkeen jatkamaan matkaa Ruotsin halki kohti Norjaa.

Yövyimme kolme yötä upeassa ja edullisessa Airbnb-yksiössä Mo i Ranassa, Norjassa.

Mukavan majapaikkamme terassin näkymät.

Mo i Ranan keskusta meitä ei säväyttänyt, joten onneksi emme yöpyneet siellä. Norjaan kuitenkin matkustetaan luonnon takia ja patikointimaisemat tuolla seudulla ovat upeat. Nyt voin allekirjoittaa kaiken sen Norjan luonnon hehkutuksen. Norjahan on nykyään melko suosittu matkailumaa, mutta saatiin onneksi olla aika hyvin omissa oloissamme.

Jos suuntaat joskus Mo i Ranaan (ja suosittelen suuntaamaan), niin kannattaa vierailla ainakin Svartisenin jäätiköllä, Marmorslottetissa ja Grønligrotta-luolassa. Nämä kolme kokemusta olivat itselle Mo i Ranassa ne kohokohdat, jokainen omalla tavallaan.

Jäätikkövierailu oli kokemuksena vaikuttava. Onhan se kiehtovaa käydä keskellä lämmintä kesää töllistelemässä valtavaa jäämassaa. Svartisenin jäätikkö on melko helposti saavutettavissa eikä vaadi monen tunnin patikointia.

Patikoimme ensin pieneltä pysäköintialueelta, missä sijaitsee kioski, metsän poikki muutaman kilometrin ennen kuin aloimme nousta ylös jäätikölle. Metsän poikki kulkeva reitti oli mukava kaikessa rauhallisuudessaan, mutta ei mitenkään erityinen, joten jos haluaa säästää jalkojaan, voi kioskin liepeiltä ottaa veneen ja kulkea sillä järven toisessa päässä olevalle laiturille asti.  Me otimme päivän viimeisen veneen tullessamme takaisin jäätiköltä. Veneiden aikataulut ja hinnat saa selville viimeistään paikan päällä, mutta toki on parempi olla vaikka jo heti aamusta liikenteessä niin saa rauhassa kulkea. Kanssakulkijoita oli jonkin verran venelaiturilta eteenpäin jäätikölle asti, mutta mistään suurista ruuhkista ei todellakaan voi puhua.

Jäätikkö näyttää hyvin vaatimattomalta kuvissani, mutta paikan päällä koettuna se on näyttävämpi.

Ympyröin kuvista ihmisiä, jotta mittasuhteet tulisivat paremmin esille.

Marmorslotten taas oli lähestulkoon autio meidän vierailun aikaan. Kyseessä on todella upea luontokohde! Paikka on vaikuttava ja vielä jos viitsii patikoida metsän läpi pidemmälle, niin pääsee nauttimaan näteistä maisemista hivenen korkeammalta.

Lyhyen patikan kruunasi upeat maisemat.

Grønligrotta on hieno vierailukohde luolista pitäville. Luola ei ole mitenkään järkyttävän suuri, mutta nätti ehdottomasti. Ja vierailusta teki mukavan se, että olimme kierroksen ainoat osaanottajat, joten pääsimme kulkemaan luolassa opastajan kanssa keskenämme ja omaan tahtiin.

Mo i Ranasta me jatkoimme vielä Norjaa ylös pohjoiseen ja sieltä Ruotsin Lapin puolelle. Ehkä turinoin loppumatkastammekin joskus. Norja on kaunis ja helppo matkailumaa, joten tämä luontomatka ei takuulla jää meidän viimeiseksi.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

0 kommenttia

Kerropas mitä mieltä sinä olet!