Vietimme tammi-helmikuussa muutaman viikon Floridassa, viikon Miamissa ja noin 1,5 viikkoa roadtripillä. Miamista otimme vuokra-auton alle 11 päiväksi ja ensimmäisenä otimme nokan kohti Evergladesin kansallispuistoa.

Ensimmäisenä iltana Evergladesissa teimme rundin puistossa juuri ennen auringonlaskua. Puistoon on 10 dollarin maksu, joka on voimassa viikon päivät, mutta lipunmyynnissä ei ollut ketään, joten saimme lunastettua luvan vasta seuraavana päivänä. Ensimmäisen yömme vietimme Homesteadissa Budget Host Inn - motellissa, mutta seuraavat pari yötä yövyimme vuokra-autossamme puiston sisällä.

Ensimmäisen kokonaisen päivämme vietimme puistossa ajellen ja lyhyitä traileja kävellen. Heti Flamingoon päästyämme näimme delfiinien uivan merellä ja se jos mikä oli mahtavaa! Lounastettiin sitten siinä meren äärellä ja katseltiin delfiinien uintia. Fiilis oli aika jees siinä vaiheessa.

Trailit mitä käveltiin oli lyhyitä, kilometrien mittaisia, mutta luonto oli kaunista. Ja itse ajelukin luonnonpuistossa oli mahtavaa, varsinkin auringon laskiessa kun maisemat paranivat vain entisestään. Siinä vaiheessa pelkkä ajaminenkin puistossa oli hieno kokemus.

Yön vietimme tosiaan puistossa, auton sisällä nukkuen. Telttaa meillä ei ollut ja yö leirintäalueella olisi maksanut, mutta parkkeerattiin aiemmin löytämämme pienen järven rannalle ja jäätiin siihen yöksi. Autossa oli mukava nukkua, koska penkit meni todella ala-asentoon, lämmintä oli ja yöllä tuli kuunneltua tovi pöllön kuikuntaa ja hiljaista vesisadetta. Aamuviiden maissa alkoi vähän viiletä, mutta koisattiin vielä muutama tunti ennen heräilyä. Oli ihanaa herätä auringon noustessa, samalla kuuta katsellen, hiljaisuudessa. Mahtava yö!

Heräsimme auringon kanssa samoihin aikoihin, joten olimme aikaisin liikkeellä. Seuraavana päivänä kävimme vielä kävelemässä pari lyhyttä trailia, joista Anhinga Trailin varrella näimme vihdoinkin niitä alligaattoreita. Päästiin näkemään parin metrin päästä useampikin yksilö ja ylipäätään niitä uiskenteli vedessä useampia. Huikeeta!

Aamusella paikalla oli useampikin lintubongari, joiden rinnalla meiän pikkupikku kamera kalpeni rajusti. Yksi bongari valaisi meitä, että jokin soma lintunen siinä vähän matkan päässä on suhteellisen harvinainen, joten oltiin onnekkaita kun nähtiin se. Olihan se söpö ja kiva senkin puuhasteluita oli katsella, mutta olin silti enemmän innostunut niistä alligaattoreista. Ehkä sitä vanhempana alkaa bongailemaan niitä pieniä lintujakin, sen jälkeen kun isommat eläimet on kaikki jo nähty?

Lähdettiin päiväsellä puistosta ja Homesteadista, mutta Everglades-seikkailut eivät jääneet vielä siihen. Seuraavaksi ajettiin Tamiami - tietä pitkin alueen lävitse. Yhdellä pysähdyspaikalla nähtiin vielä lisää alligaattoreita ja auringonlasku katseltiin auton ikkunasta. Tamiami trail oli alkumatkasta Miamin puolelta tylsähkö, mutta muuttui loppua kohden nätimmäksi. Varsinkin kun toisen autossa vietetyn yön jälkeen ajettiin tietä auringonnousun jälkeen.

Vietettiin siis vielä toinen yö Evergladesissa autossa punkaten. Saavuttiin myöhään Everglades cityyn missä oli festivaalit meneillään. Siellä yhdelle parkkipaikalle lopulta parkkeerattiin ja alettiin koisaa. Tällä kertaa yö oli kylmempi, joten aamuyöstä päätettiin lämmittää autoa pari minuuttia. Pari sheriffiä sattuivat olemaan siinä vaiheessa lähistöllä ja he tulivat varmistamaan, että ollaan kunnossa. Olivat todella ystävällisiä, pahoittelivat häiritsemistä ja toivottivat hyvää yötä, joten nukuttiinkin vielä muutama tunti kosoisasti ennen kuin aurinko taas teki nousua.

Everglades on hieno luonnonpuisto, vaikka melko erilainen kokemus, koska on niin autoystävällinen. Normaalisti kun sitä tulee luonnossa liikuttua pidemmät matkat jalan, pyörällä tai veneellä. Maasto on hyvin tasaista, joten se ei ole ideaali pidempään trekkailuun mikäli kukkulat ja korkeuserot kiehtovat. Lyhyet luontopolut olivat kyllä kauniita ja kokemisen arvoisia. Meloten ja veneellä pääsee liikkumaan puistossa myös, mutta siitä meillä ei ole kokemusta.

Everglades jäi mieleen yhtenä reissun kivoimmista paikoista. Siellä oli kiva roadtrippeillä ja varsinkin Homesteadin puolella olevalla reitillä näkemämme eläimet sekä autossa tähtitaivaan alla nukkuminen kuuluvat reissun kivoimpien muistojen joukkoon.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

10 kommenttia:

1. Vau, näyttää kivalta! :) Oliko autossa nukkuminen tuolla ihan sallittu? Ite mietittiin sitä jossain välissä omalla reissullamme muutama vuosi sitten muualla jenkkilässä, mutta kun ei tiedetty laista niin ei nössöinä ees kokeiltu. Paitsi Yellowstonessa kun tuli teltassa kesken yötä niin kulmä. :D

Vastaukset
    1. Nyt en sanoa varmuudella mitään, mutta paikallisilta olen kuullut, että mikäli Yhdysvalloissa ei erikseen kielletä mitään, se on sallittua :D. Yleisesti ottaen Floridassa kuulemma ei autossa nukkumista kummastella. Meille sheriffit esim. sanoivat, että ihmiset eivät juuri yövy autoissaan juuri tässä kohtaa, mutta voitte kyllä yöpyä eli heille asia oli täysin ok. Aamulla bongattiin 100 metrin päässä nurmikolla oleva auto (itseasiassa ehkä useampikin) missä oli koisittu yö myös :). Jenkeissähän välimatkat on pitkät ja mitä olen kuullut, niin autossa tirsojen vetäminen on melko normaalia.

Tuolla, missä auto näkyy kuvassa, oli telttailu kielletty. Autoista ei kuitenkaan puhuttu mitään.

Haluan kanssa Yellowstoneen! Joko sitten telttaan tai autoon :D

Poista
  2. Mukavaa juttua Evergladesista! Mua ehkä vähän harmittaa että paikka jäi käymättä meidän nopealla Florida pyrähdyksellä.. Meillä oli vaan neljä päivää ja päätettiin mennä Keysseille. Kiva päästä kuitenkin tälläiselle virtuaalimatkalle! :)

Vastaukset
    1. Kiva kuulla :). Ei sitä reissatessa aina vain ehdi jokaiseen mielenkiintoiseen paikkaan, eihän sille mitään voi. Ehditte kuiteskin Keysin katsastamaan, meiltä jäi se välistä!

Poista
  3. Kiva raportti Evergladesista ja mullekin oli uutta että autossa nukkuminen käy noin hyvin päinsä. Nauroin hieman ihan itselleni lukiessani - nimittäin lauseista "fiilis oli aika jees siinä vaiheessa" sekä "siinä vaiheessa ajaminen puistossa oli hieno kokemus" mulle tuli tunne, että jotain kaameaa tulee vielä tapahtumaan, että jossain vaiheessa siis nämä hyvät fiilikset tulevat muuttumaan. Ehdin jo hiukan jännittää lukiessa teidän puolesta - onneksi kuitenkin jännitys syntyi vain omassa päässäni noista "siinä vaheessa"-lauseista ja tarina päättyi oikeasti ihan hyvin !

Vastaukset
    1. Hahahaa, nyt kun sanoit, niin ymmärrän hyvin, että saatoin antaa käsityksen, että jotain kamalaa tulee tapahtumaan :D. Kun kirjoittaa vain eikä pysähdy ajatuksella lukemaan tuotoksiaan, niin sitä ei osaa nähdä lopputulostakaan kovin objektiivisesti. Mutta juuu, hyvin meni koko Evergladesin reissu :)

Poista
  4. Urea tuo auringonlaskukuva! Tai kaikki ovat kyllä kauniita, vaikuttaa olleen onnistunut vierailukohde :) Huh, en tiedä uskaltaisinko itse yöpyä autossa, vaikka se olisikin sallittua.

Vastaukset
    1. Kiitos, oli mukavat pari päivää :). Autossa nukkuminen on hauskaa, suosittelen kyllä :). Siinä on sellaista kivaa reissaamisen fiilistä, tietysti luonnossa kivempi kuin kaupungeissa, mistä on myös kokemusta :D

Poista
  5. Ihailinkin näitä sun kuvia jo instassa :-) On kyllä niin hauskaa nukkua autossa luonnon keskellä, varsinkin jos on hyvät näkymät auringonlaskuun ja - nousuun.

Vastaukset
    1. Niin on, telttailukin on tietenkin tosi jees, mutta oon kyllä automatkailun ja autossa nukkumisen ystäviä. Ihanaa vapauden tunnelmaa :)

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!