Pari viikkoa sitten otimme auton alle ja lähdimme ajamaan Tampereelta pohjoiseen. Suomen road tripistä oli ollut puhetta jo kuukausia ja kalenteristakin oli sille varattu viikko jo joskus talvella. Matkasuunnitelmia teimme kuitenkin viime tipassa ja ensimmäisen yön majoituskin hoidettiin vasta tien päältä.

Suomen road trip oli yksi tämän kesän kohokohdistani.

Matkareittimme kartalla, kuva Google Maps

Odotin todella paljon sitä, että pääsen nauttimaan luonnosta, kiireettömyydestä ja automatkailun vapaudesta miesystäväni kanssa. Meillä oli muutama paikka missä halusimme käydä; Manamansaloon menimme luonnon perässä, Ouluun Jiin ystävän takia ja Kalajoelle biitsiultimaten ja hiekkasärkien vuoksi. Matkan varrella pysähdyimme useasti.

Kävimme Kaanaalla Lato Cafessa juomassa reissun ekat kahvikupilliset. Maalaismaisema kahvilan terassilla oli kaunis ja paikka mukavan unelias, siitäkin huolimatta, että läheiseltä Kaanaa Karting- radalta kantautui välillä moottoreiden ääniä. Saimme paikan omistajalta kierroksen alueella ja kävimme tervehtimässä kaikenlaisia eläimiä.

Lato Cafe, Kaanaa

Virroilla pysähdyimme jäätelölle Torisevan kahvimajalla. Kahvimaja sijaitsee kauniilla nälöalapaikalla Torisevan rotkoilla. Alueella voi tehdä reilun kuuden kilometrin patikkalenkin ja nauttia luonnosta. Mikäli kahvilan löytäminen parkkipaikalle saapuessa tuntuu liian helpolta, voi tehdä kuten me ja lähteä etsimään kahvilaa parkkipaikalta etelään päin sijaitsevista pusikoista.

Torisevan kahvimaja ja ympäristöä, Virrat

Lehtimäen kohdalla meille alkoi tulla nälkä. Valitettavasti tuosta pienestä paikasta ei päiväsellä löytynyt mitään muuta ruokapaikkaa kuin pienen huoltoaseman ravintola. Nälkämme hieman laskeuduttua jatkoimme muutaman kilometrin päässä olevalle näköalatornille. Torniin on ilmainen sisäänpääsy ja näköalana rauhoittava maalaismaisema.

Uneliaan kylän jälkeen kartturin taitoni johdattivat meidät pusikkotielle ja sen mutkan kautta ajoimme Kuoleman läpi. Suomessa on kyllä veikeitä paikan nimiä! Kuoleman porttia emme löytäneet emmekä edes hauskaa kylttiä, joten matka jatkui kohti Piispalaa.

Näkötornin maisemia

Piispala oli positiivinen yllätys emmekä olisi osanneet poiketa siellä ellei Jii olisi käynyt siellä joskus muksuna. Leirikeskuksella oli parhaillaan jonkinlainen leiri käynnissä kun nuoria näkyi paljon. Ja kyllä siellä olisi vanhempikin viihtynyt. Nätin uimarannan ja luontoaktiviteettien lisäksi Piispalassa olisi päässyt esimerkiksi kiipeilemään, luistelemaan, keilaamaan ja pelaamaan frisbeegolfia, joten paikan päällä vierähtäisi helposti useampi päivä.

Piispalan uimaranta

Yösijan löysimme Niemenharjun matkailukeskuksesta Pihtiputaalta. Tämä vielä keskeneräinen, nelostien varrella oleva majapaikka tarjosi meille hotellihuoneen yöksi. Mainosesitteistä ei ikävä kyllä huomaa alueen keskeneräisyyttä ja likaisuutta ja ympäristöön nähden yli satasen hotellihuone tien varressa onkin järkyttävän hintainen, mutta toivottavasti paikka kehittyy.

Kiinnostavinta alueella on hylätyt mökit ja saunat kivenheiton päässä hotellilta. Jos alueella meinaa syödä, niin valoisan matkailukeskuksen läheisyydessä, tien toisella puolella on hyvä vaihtoehto murkinoinnille. Herkkuravintola Takkatupa mainostaa tarjoavansa nelostien parhaan seisovan pöydän ja hyvähän se buffet oli. Palvelu oli myös todella ystävällistä, joten en voi kuin suositella.

Rannan rakennusten ja tämän laiturin on annettu luhistua | Pihtipudas

Niemenharjun kehitystyö jatkunee

Niemenharjulta matkamme jatkui Manamansaloon, Oulujärvessä sijaitsevalle saarelle. Saari on tunnettu pitkistä hiekkarannoistaan, mutta pitää myöntää, että kuulin paikasta ensimmäisen kerran vasta kun Jii ehdotti sitä yhdeksi matkakohteeksi. Yövyimme Manamansalon leirintäalueella mökissä. Manamansalosta kirjoita vielä lisää.

Matkan varrelle Manamansalosta Ouluun sattui muutama mielenkiintoinen pysähdys. Pysähdyimme esimerkiksi Ahmaskosken riippusillalla. Noin satametrinen silta ikävä kyllä suljettiin muutama vuosi sitten ja yksittäisiä puita näkyikin olevan rikki, joten sitä pitkin emme kävelleet, ihailimme vain alta päin. Harmi, että siltaa ei saa enää käyttää, alue on kaunis. Harmi myös, että paikalla oli saatanasti hyttysiä.

Ouluun emme olleet tehneet juurikaan suunnitelmia. Halusimme käydä Kauppuri5:ssa syömässä sekä Hailuodossa. Ravintolassa kävimme, mutta Hailuodon jätimme suosiolla toiseen kertaan sään takia. Kiertelimme oppaamme perässä jonkin verran ympäri Oulua ja jo on viehättävä kaupunki. Olen käynyt Oulussa kerran tai kahdesti ohikulkumatkalla, mutta siitä on yli kymmenen vuotta eikä minulla ollut kovinkaan selkeitä muistikuvia ennestään. Vierailimme myös Nallikarilla ja vaikka olin kuvia paikasta nähnyt niin yllätyin silti paikan kauneudesta.

Nallikari, Oulu

Oulusta jatkoimme kohti Kalajokea missä olimme muutaman yön. Pysähdyimme matkan varrella sukulaisvierailulle, mutta muuten ajelimme ilman pysähdyksiä. Kalajoella järjestettiin Beach Ultimate, johon Jii osallistui. Pelit kestivät koko päivän ja onneksemme pelipäiväksi sattui aurinkoinen päivä, joten pystyin makoilemaan kentän laidalla koko päivän pelejä katsellen.

Kalajoella polskimme myös lyhyen hetken Kylpylähotelli Sanin pienessä kylpylässä, kävimme pienillä kävelylenkeillä ja söimme hyvin. Hiekkasärkät ovat upeat, vaikkei ihan niin suuret mitä lapsuudesta muistin. Alueella olisi ollut myös hauskan näköinen Seikkailupuisto Pakka, mutta sinne emme tällä reissulla ehtineet.

Kalajoelta matka jatkui takaisin kohti kotia. Muutaman kerran toki pysähdyimme matkan varrella. Poikkesimme esimerkiksi Tuurissa syömässä ja Lappajärvellä maisemia ihailemassa. Yhteinen matka lähentyi kuitenkin jo loppuaan. Mennään kyllä toistekin, oli upea matka!

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

4 kommenttia:

1. Suomessa on kyllä kauniita paikkoja! Tervetuloa joskus paremmalla ajalla Ouluun. Sitten pitää käydä kahvilla :) !

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On tämä kaunis maa :). Ja todellakin, ensi kerralla pitää todellakin nähdä ja kävästä kaffella tai kaupungilla kiertämässä :).

Poista
  2. Tästä sen taas huomaa, miten Suomessa on paljon kaikenlaista.
    Me teimme matkan Espoosta Ouluun ja takaisin ja juurikaan ei reitille samoja paikkoja osunut Oulua lukuunottamatta.
    No kyllä mekin Kalajoella pysähdyimme ihan hetken verran ja Pihtiputaalla yövyimme, mutta Kärväsjärvellä vuokramökissä.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Pirkko, pahoittelut, että kommentti oli näin kauan roikkumassa. En ikävä kyllä huomannut sitä ennen kuin tänään. Teilläkin oli varmasti mukava reissu :). Kyllähän se hieman ristesi samojen paikkojen kanssa :)

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!