Perjantai-aamulla heräsimme melko aikaisin Bremenistä. Kiertelimme hetken kaupungissa etsien ruokapaikkaa ja palauttamassa pulloja. Kannattaa muuten muistaa, että myös Saksassa pulloista maksetaan pantti, joten mikäli niitä ei itse viitsi palauttaa kauppaan, niin jättää ne edes jonkun muun kerättäväksi. Ostettiin evästä ja menimme raiteille junaa odottamaan.

Juna saapui noin 10 minuuttia myöhässä. Sen saavuttua hyppäsimme ensimmäisestä ovesta sisään ja lähdimme etsimään vapaita istumapaikkoja. Emme olleet tehneet paikkavarauksia, koska ne olivat maksullisia. Menimme parin vaunun läpi ja tyhjää tilaa ei näyttänyt olevan. Sitten päädyimme 1-luokkaan ja kysyimme konduktööriltä apua. Hän ohjasi meidät vaunuihin 6 ja 7, jonne voi mennä kaikki ilman paikkavarausta olevat. Siellä olikin melko tyhjää ja saimme valita paikkamme melko vapaasti, joten ihan hyvä ettemme turhaan varanneet paikkoja vaunuista, jotka olivat täyteen myytyjä.

Vaihdoimme ensimmäisen kerran junaa Osnabrückissa ja vaihto meni sujuvasti, siirryimme raiteelta 2 raiteelle 12 ja ne olivat melko lähellä toisiaan, vaikka numeroissa onkin iso ero. Nyt päädyimme oikeaan vaunuun heti ja löysimme mukavat istumapaikat. Tämä osuus matkasta kesti noin 3 tuntia ja siitä muutama tunti meni australialaisen pojan kanssa jutellen, hän oli myös matkalla Amsterdamiin. Reilu tunti ennen määränpäätä hänen piti hypätä junasta pois, koska kun lippuja tarkistettiin toistamiseen, konduktööri huomasi hänen olevan väärässä junassa. Hänellä oli lippu tuntia myöhäisempään junaan, mutta hän oli ajatellut lähteä aikaisemmalla. Konduktöörille tämä ei kuitenkaan kelvannut ja sakkoja peläten hän sitten nousi kyydistä seuraavalla asemalla.

Pyöriä, pyöriä ja lisää pyöriä
Rautsikan takaa lähti lautta majapaikkaamme
Lautta

Amsterdamiin saavuimme ajallaan noin kello 15 ja lähdimme samantien majapaikkaamme. Olin varannut meille huoneen Airbnb:n kautta. Airbnb on majoitusjärjestelmä, jonne kuka tahansa voi laittaa oman asuntonsa tai huoneen lyhytaikaiselle vuokralle matkailijoita varten. Majoitukset ovat bed and breakfast -tyylisiä.

Meillä oli varattuna huone mukavan isännän asunnosta pohjois-Amsterdamista, joen toiselta puolelta. Joen yli pääsi lautalla, joka lähti rautatieaseman takaa, matka kestää muutaman minuutin ja lautta on ilmainen. Sijainniltaan majapaikka oli meille melko täydellinen. Amsterdam on melko hektinen ja tiivis, mutta heti joen toiselle puolelle päästyä meno rauhoittui ja se sopi meille paremmin kuin hyvin. Olimme majapaikkaan koko oleskelumme ajan todella tyytyväisiä. Maksoimme huoneesta noin 40 euroa yöltä ja kaikki toimi moitteetta. Meillä oli tietysti oma avain (ja sisäänkäynti), vessa huoneen vieressä ja teetä sekä kahvia sai juoda niin paljon kuin jaksoi ja me kulutimmekin hyvänmakuisesta (!) valmis kahvi -pakkauksesta ison osan. Lähellä oli kauppoja ja kahviloita sekä puistoja ja kuten jo mainitsin, alue oli rauhallinen ja matka keskustaan oli lyhyt.

Majapaikkamme

Jätimme tavaramme huoneeseen ja lähdimme tutkimaan Amsterdamia sekä etsimään ruokapaikkaa. Avomieheni oli etsinyt ennen matkaa internetistä ruokapaikan nimeltä Burger Meester ja hän halusi välttämättä käydä siellä. Hän oli katsonut sijainnit kartasta noin suunnilleen, mikä tietysti tarkoitti sitä, että eksyimme samantien ja etsimme kyseistä ruokapaikkaa yli kaksi tuntia kierrellen Amsterdamin kauniilla kaduilla kauempana keskustasta. Eihän se tietenkään haitannut, tiedossa oli muutenkin, että tulemme kävelemään reissulla paljon ja se oli kätevä vaihtoehto Amsterdamissakin.

Kävellessämme ihmettelimme kyllä suuresti kommentteja, joita olimme ennen matkaa lukeneet Amsterdamin pienuudesta ja siitä kuinka pari päivää riittää mainiosti sen hahmottamiseen. Meidän mielestämme kaupunki on melko valtava, koska se on niin tiivis. Kyllä siellä melko kauan menisi, jos jokaista katua kulkisi keskustan alueella ja parissa päivässä en koe nähneeni paljoakaan, vaikka tietysti suosituimmillakin alueilla kävimme. Kaupungissa on myös hyvin helppo eksyä ilman karttaa, koska kadut näyttävät toisiltansa ja kanaaleja sekä siltoja on valtavasti, eikä kaupungissa ole mitään valtavia maamerkkejä, joiden avulla suunnistaa.

Kiva maalaus talon päädyssä
Lauttamatkan maisemia
Olisikohan tuossa lukkoja tarpeeksi?
Upean näköisiä teoksia jollakin aukiolla
Nättiä!
Ihana kuva ja lausahdus
Kaunis vino talo

Burger Meesteriä emme löytäneet ja mihin sitten päädyimme:

Hot Dog -kioski Damin aukiolla. Huomatkaa mies katolla :D!

Hodareihin! Oli oikein kulinaristinen elämys. Hodarit toimivat tosin vain välipaloina, jonka jälkeen jaksoimme taas kierrellä ja pitää silmät auki hyvän näköisen ruokapaikan varalta. Päädyimmekin ensin kahvilaan syömään kalliita herkkuja ja sen jälkeen kauppaan ostamaan ruokaa.

Vähän makeeta poskeen
Satamassa

Ensimmäinen päivämme oli pulkassa kello 21 aikaan ja vetäydyimme majapaikkaamme lepäilemään. Ensikosketus Amsterdamiin oli positiivinen. Kaupunki näyttäytyi nättinä ja sokkeloisena.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

0 kommenttia

Kerropas mitä mieltä sinä olet!