Sunnuntaina heräsimme auringon paisteeseen. Tosin koko matkan aikana oli hyvä sää. Välillä vähän tuuli ja oli vilpoinen, mutta aurinko paistoi lähes koko ajan ja vettä ei tullut ollenkaan. Isäntämme sanoikin, että meillä oli käynyt tuuri, koska Amsterdamissa oli satanut monta päivää ja sade oli loppunut juuri ennen tuloamme.

Istuessa oli kiva tuijotella ohi meneviä laivoja ja veneitä
Eväät: tomaattia, kinkkua, mustikoita, pasteijat, vesi ja olut

Joimme taas kahvit majapaikassamme ja kävimme läheisessä Dirk Van den Broekissa ostamassa evästä mukaan. Kymmenellä eurolla saimme jo hyvät eväät ja menimme joen varteen aamupalalle. Siellä oli mukavan rauhallista. Amsterdamin liikenne ja äänet kuuluivat kaukaa joen takaa, mutta toisella puolella oli leppoinen tunnelma.

VINKKI:

Mikäli Amsterdamin hektisyys alkaa ahdistamaan, vieraile pohjoispuolella. Ota ilmainen lautta rautatieaseman takaa. Nouse esimerkiksi oikeanpuoleiseen lauttaan, jossa lukee 'IJ Plein'. Saavut joen toiselle puolelle noin 5-7 minuutissa ja heti vastassasi on söpö, pieni kahvila (Al Ponte). Voit juoda kahvit vaikka siinä katsellen joella ohi kulkevia laivoja tai voit kävellä vähän matkan päässä olevalle Wilhelmina Dokin terassille ja juoda kahvit tai oluet joen rannalla rauhallisessa ympäristössä.

Wilhelmina Dok

Aamupalan jälkeen menimme lautalla joen yli ja suuntasimme Seksimuseoon. Museo on kävelymatkan päässä rautatieasemalta, Damrak -kadulla. Sisäänpääsy on vain 4 euroa ja museo on mielenkiintoinen ja hauska. Museossa oli monta eri huonetta, jotka sisälsivät todella paljon valokuvia ja informaatiota.

Tämä pariskunta piti mielenkiintoista ääntä..

Tämä on mielestäni upea! Hyvin tehty.
Tässä kerrottiin Marilyn Monroesta
Seinillä oli paljon tauluja

Aiheeseen liittyviä piirustuksia

Suosittelen ehdottomasti käymään, on hintansa arvoinen. Seksimuseo olikin ainoa museo, jossa me matkamme aikana kävimme, mutta ehkä ensi kerralla sitten enemmän.

Damrak -kadulla riitti vilskettä sunnuntaina

Nämä kaksi kuvaa kuvaavat Punaisten lyhtyjen aluetta,
mutta ovat Seksimuseosta otettuja

Seksimuseon jälkeen poikkesimme punaisten lyhtyjen alueella ohimennen. Päiväsaikaan siellä ikkunoiden takana ei naisia juuri näkynyt. Alue sekoittuu myös osittain kiinalaisen alueen kanssa, minkä vuoksi on vaikea sanoa mihin toinen loppuu ja mistä toinen alkaa. Punaisten lyhtyjen alueella kuvaaminen on kuulemani mukaan kielletty, joten vaikka niitä vähäpukeisia naisia en olisi muutenkaan kehdannut kuvata, niin pidin kameran muutenkin suljettuna tuolla alueella liikkuessamme.

Punaisten lyhtyjen alueella on paljon ravintoloita ja coffee shoppeja, minkä vuoksi alue on turistien suosiossa ja turvallinen varsinkin päiväaikaan. Alueella sijaitsee Eroottinen museo, joka kertoo punaisten lyhtyjen alueesta. Sisäänpääsy museoon näyttää tällä hetkellä olevan 7 euroa. Sisällä museossa on mahdollista kuvata. Oma mielipiteeni prostituutiosta ei ole mustavalkoinen, joten vierailu alueella oli hieman ristiriitainen. Tosiasia on se, että Amsterdamissakin on ihmisiä, jotka eivät ole alalla vapaaehtoisesti.

Damin aukio

Päädyimme Damin aukiolle istuskelemaan ja nauttimaan auringosta. Siellä päätimme, että lähdemme ilmaiselle lauttamatkalle. Satamasta lähtee neljä eri laivaa, joista me käytimme enimmäkseen kahta keskimmäistä, joissa luki Buikersloterweg, sillä matka kestää vain pari minuuttia. Tällä kertaa päätimme ottaa lautan, jossa luki 'NDSM - Werf''. Lauttamatka länteen kestää noin kymmenen minuuttia ja lauttoja lähtee siihen suuntaan noin puolen tunnin välein. Itse lauttamatka oli kyllä kiva, mutta perillä meitä odotti tyhjyys.

Alue ei vaikuttanut lainkaan kiinnostavalta ja naureskelimmekin kuinka tylsän näköistä seutua alue on. Minulle tuli vähän mieleen Tampereen Hatanpää paljon isommassa koossa: autokauppoja ja siinä kaikki. No ehkä me lähdimme väärään suuntaan ja pyörimme väärissä paikoissa, mutta se mitä näimme ei vakuuttanut. Päätimme kävellä sieltä takaisin majapaikkaamme. Matkaa oli ehkä vain muutama kilometri.

Sieltä lauttamme saapuu
Lautalla
Hm.. mielenkiintoisia asuntoja. Kontteja heitetty päällekkäin.
Merkkasin karttaan tyylikkäästi "kotimme" ja rautatieaseman
Hienot katulamput
Tämä oli nätein kohta kävelymatkastamme, muualla ei ollut näin nättiä

Päästyämme lähemmäs löysimme viimein avoinna olevia kauppoja ja haimme jätskit kioskista, jossa saimme taas hyvää palvelua. Söimme ne aukiolla ja otimme taas suunnan kauppaa kohti, josta haimme ruokaa, jotka nautimme majapaikassamme. Pitkät kävelylenkit uuvuttivat, joten otimme pienet torkut.

Illalla päätimme lähteä katsastamaan Amsterdamin keskustan yöelämää. T oli löytänyt netistä Leidsepleinilla sijaitsevan hyvän jazz -klubin, jonka otimme määränpääksi. Sitä ennen kävimme pubissa istuskelemassa ja eksyimme taas matkalla klubille, vaikka meillä oli jonkinlainen karttakin mukana ja itse reitin piti olla jo melko tuttu meille.

Kuvat otettu satamasta lauttaa odotellessa

Klubi, jonne menimme, on nimeltään Bourbon Street. Saavuimme paikalle ennen kello 23 ja pääsimme ilmaiseksi sisälle. Kello 23 jälkeen tuli pääsymaksu, joka tosin oli vain 3 euroa. Heti kello 23 jälkeen paikassa alkoi soida live-jazzia. A'dam Urban Session nousi lavalle ja soitti mielettömän hyvää musiikkia. Pidimme molemmat paikasta. Se oli pieni ja tunnelmallinen paikka, saimme todella iloista palvelua ovella ja tiskillä ja paikalla oli mukavaa porukkaa, myös bändin jäsenet, joista muutama tervehti meitäkin. Yhdessä vaiheessa baariminnakin lähti tiskin takaa lavalle laulamaan ja lauloi todella tunteella.

Klubilta lähdettyämme käytimme ratikkaa ensimmäisen ja viimeisen kerran matkamme aikana. Yöllä ei jaksanut kävellä takaisin rautatieasemalle ja ratikat kulkivat sunnuntaiyönäkin niin hyvin, joten nousimme kyytiin. Lippu maksoi 2,70 euroa henkilöltä. Tarjolla on kuitenkin muunmuassa vuorokausilippu, joka kustantaa 7,50 euroa, joten se on hyvä valinta, mikäli haluaa käyttää ratikoita enemmänkin. Seuraavalla kerralla voisimme harkita sitä.

Damin kaduilla
Ratikassa

VINKKI:

Yksi tapa, jolla itse tykkään tutustua uusiin kaupunkeihin, on bussit ja ratikat, jotka kulkevat maan päällä. Ostan vaikkapa tuollaisen vuorokausilipun ja hyppään kulkuvälineeseen, jään pois mielenkiintoisella pysäkillä tai linjan päässä, kiertelen aikani ja hyppään taas toiseen bussiin/ratikkaan. Tulee huomattavasti halvemmaksi kiertää busseilla ja ratikoilla omaan tahtiin kuin ostaa turistibussikierros, minkä vuoksi suosin yleensä itsenäistä kulkua julkisilla. Turistibusseilla mennessä on kyllä se hyvä puoli, että ne menevät suoraan mielenkiintoisiin nähtävyyksiin ja niissä on usein selostus, mutta toisaalta ne eivät vie turistialueiden ulkopuolelle, minkä vuoksi moni mielenkiintoinen patsas, puisto tai kahvila voi jäädä sen vuoksi kokematta.

Kävimme rautatieaseman kaupasta hakemassa vielä edulliset yöpalat majapaikkaan. Iso valmis-salaatti maksoi rautatieaseman kaupassa vain 3,50 euroa! Samaisessa kaupassa muualla sama salaatti kustansi vielä vähemmän, eli 3 euroa. Ruoat ostettuamme otimmekin yölautan majapaikkaamme. Loistava päivä ja ilta!

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

4 kommenttia:

1. Ihania kuvia ja juttuja Damista. Itse olin niin vähän aikaa siellä että pitäisi mennä uudestaan ja paremmin tutustumaan kaupunkiin :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tuntuu että jäi itsellekin tutustuminen lyhyeksi vaikka kävelimme joka päivä paljon ympäriinsä. Pitää jossain vaiheessa mennä kyllä uudestaan, nyt vasta raapaistiin pintaa :)

Poista
  2. Kiehtova matkakertomus jälleen! Seksimuseo vaikutti aika hauskalta - sinne on pakko mennä, jos päädytään Damissa käymään :D

Minäkin suosin reissuilla julkista liikennettä, en turistibusseja. Turistibusseissa on etunsa, mutta minä tykkään matkustaa omatoimisesti ja vapaasti. Silloin voi tosiaan hypätä ulos kulkeväliinestä silloin, kun huvittaa ja jatkaa myöhemmin taas matkaa sinne, minne huvitaa. :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo seksimuseo kyllä yllätti, en osannut arvata että olisi niin hauska ja mielenkiintoinen. Kannattaa ehdottomasti poiketa kun ei ole hinnallakaan pilattu!

Itsenäinen kulkeminen on hauskempaa, erityisesti silloin jos ei ole kiire juosta nähtävyyksistä toiseen vaan haluaa rauhassa tutkia ja eksyäkin :)

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!