Olemme palanneet reissultamme Bremenistä ja Amsterdamista ja seuraavissa postauksissa keskitynkin siihen matkaamme. Olimme matkalla 10.5.-15.5.2012, josta kaksi yötä Bremenissä mennessä ja tullessa ja siinä välissä kolme yötä Amsterdamissa.

Lähdimme siis torstaiaamuna. Otimme Tokeen bussin rautatieaseman edestä lentokentälle, bussi lähti kello 08:00 ja matka maksoi 6 euroa henkilöltä. Paunun bussi olisi lähtenyt keskustorilta kello 07:20 ja olisi maksanut 4,60 euroa, mutta nukuimme mieluummin pidempään kuin menimme lentokentälle kaksi tuntia ennen lähtöä. Aikatauluja Tampereelta Pirkkalan lentokentälle pääsee katsomaan Pirkkalan lentokentän sivuilta, josta löytyy linkit bussien aikatauluihin.

Kentällä nautimme kahvit lentokentän kahvilassa, kahvi maksoi 2,50 euroa.

Bremenin lentokenttä
Ratikassa

Lento kesti parisen tuntia ja meni ristikoita tehdessä. Bremenin kentälle saapuessamme haimme kartan ja hyppäsimme ratikkaan. Ratikka lähtee aivan lentokentän edestä ja niitä menee melko usein. Maksoimme 2 x 2,35 euroa lipuista (liput voi ostaa ratikasta automaatista) ja jäimme rautatieasemalla pois. Matkaa Bremenin kentältä keskustaan on vain muutamia kilometrejä (noin neljä), joten matka on siis myös käveltävissä. Itse olen muutamaan kertaan kävellyt kentältä/kentälle, mutta matkalla ei juuri ole mitään erikoisempaa nähtävää, joten reitti ei ole kaikista mielenkiintoisin.

Eksyimme heti hostellia etsiessä, mutta neuvoa kysymällä löysimme perille. Minulla oli hostellin osoite ylhäällä paperilla, mutta onnistuin hävittämään sen johonkin, enkä tietenkään muistanut sitä ulkoa. Hostelli oli hieman piilossa pienellä kadulla, joten sen löytäminen ei ollut ihan helppoa ilman osoitetta.

Löytyi lopulta!

Maksoimme huoneen ja jätin reppuni säilöön, huoneeseen emme vielä päässeet, koska varsinaiseen sisäänkirjautumiseen oli vielä pari tuntia ja huone ei ollut valmis.

Dong Fang Asia Buffet

Hostellilta lähdimme etsimään ruokapaikkaa ja löysimmekin hyvän paikan! Lähellä rautatieasemaa oli buffet-ravintola, joka oli kattava ja melko edullinen. Dong Fang maksaa lounasaikaan 7,50 euroa plus juomat päälle, mutta nyt siellä oli tarjous 6,50 eurolla buffet (+ vesi 2 euroa). Tarjolla oli aasialaista ruokaa, erilaisia kana- ja liharuokia, salaattia ja sellaisiakin ruokia, mistä en tiennyt mitä ne oli, mutta hyvältä maistui. Jälkiruokavaihtoehdot olivat myös kivat: persikoita, hedelmäsalaattia, kiisseliä, kuivakakkua ja kuutta eri jäätelömakua. Työntekijät eivät puhuneet englantia ja meidän saksamme on melko heikkoa, mutta hyvin sielläkin tuli tilaukset hoidettua. Mennessämme ravintolaan siellä oli vain muutamassa pöydässä porukkaa, mutta lähtiessämme se oli jo lähes täynnä.

Dong Fang

Syömisen jälkeen kiertelimme ympäri katuja ja istuskelimme kahvilassa. Kiinnitin huomioni Bremenin hyviin pyöräilyteihin, vehreyteen ja ihaniin puistoihin. Kaupunki on todella ystävällinen jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Viihtyisä kahvila
Kaksi kahvia 3,60 euroa
Tuulimylly keskustassa lienee yksi kuvatuimmista nähtävyyksistä
Ihanat puistot!

Kaupunki on nätti, ihastuin siihen todella. Olen käynyt Bremenissä neljästi aiemminkin, mutta nyt viimeistään tykästyin siihen. Vehreyden lisäksi Bremenissä on upeita taloja ja arkkitehtuuria, upeaa katutaidetta, paljon värejä, kivoja kahviloita ja söpöjä kauppoja.

Upeasti maalattu!
Värikäs talon seinä!

Ihana!

Todella kauniita taloja
Ihanat värit ja muodot
Nätti katu ja tuo talo on söpön värinen!

Rautatieasemalla kävimme kääntymässä ja lähdimme takaovista ulos. Päivä Bremenissä oli todella lämmin, mutta välillä satoi vettä ja kävimme pubissa sadetta pitämässä. Sielläkään ei puhuttu sanaakaan englantia, mikä vähän yllätti minua. Olen kyllä kuullut, että Saksassa englannin kielen taito ei ole itsestään selvyys, mutta jaksan silti hämmästellä sitä. Esimerkiksi rautatieasemalla jonkinlaisessa info-pisteessä oli englanniksi kyltti, jossa luki että 'autamme mielellämme' tai vastaavaa, mutta kopissa istuva mies ei silti puhunut englantia.

Upeita rakennuksia
Pubissa saatiin ystävällistä palvelua
Söpöt!
Värikkäitä kauppoja

Loppupäivä meni kävellessä ympäriinsä, toisessakin pubissa käytiin istuskelemassa (ihanaa saada palvelua terassillakin!) ja myöhemmin illalla kävimme hakemassa vielä gyros-annokset ja kaupasta evästä hostellille.

Päivä Bremenissä meni nopeasti ja oli ihana, sytytti intohimoni Saksaan kyllä liekkeihin!

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

2 kommenttia:

1. Itse ihastuin myös Bremenin kaupunkiin ja erityisesti valtavaan puistoalueeseen Burgerparkkiin. Olen niin luontoihminen, että kaupunkien parasta antia ovat puistot, joihin voi paeta kaupungin sykettä :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, kommenttisi myötä tuli ikävä Bremeniin/Saksaan! Ne värit ja se vehreys. Kaupungeissa puistot ovat tosiaan parhaita paikkoja, jokaisessa kivassa kaupungissa on viihtyisä puisto, jossa rauhoittua! Bremen on myös siitä kiva, kun se on pienisuuri kaupunki, kävellen pääsee moneen paikkaan, mutta nähtävää riittää.

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!