Gokarna oli paikka, josta olimme lukeneet ja kuulleet paljon kehuja ennen matkaamme. Yritin pitää odotukseni realistisina, mutta toki toivoin paikan olevan kaunis ja mielenkiintoinen.

Gokarna on hindujen pyhä kaupunki ja alueella on myös temppeleitä ilmeisesti melko paljon, perusturistit (ts. ei-hindulaiset) eivät tosin ole niihin tervetulleita. Gokarnassa on useampi ranta; Kudle (lähinnä kaupunkia, yllättävän rauhallinen), Om (Kudlesta seuraava ja rannoista suosituin), Halfmoon beach, Little Paradise ja Paradise beach, jotka ovat patikka- tai venematkan päässä olevia pieniä ja rauhallisia rantoja.

Lisäksi on Gokarnan pääranta, joka usein jätetään mainitsematta, majapaikkoja on sielläkin, mutta ranta ei houkuttele turisteja samalla lailla. Pidin Gokarnaa hieman hippipaikkana, turistit olivat nuoria, ruskettuneita ja vapaamielisiä reppureissaajia ja majoitustarjonta suurimmaksi osaksi sen mukaista, eli vaatimattoman yksinkertaista.

Auringolasku Kudlella
Kudle
Tykkään tästä kuvasta!
Päärannalla
Namii!

Saavuimme Gokarnan bussiasemalle kuuden maissa, jolloin oli vielä valoisaa. Lähdimme kävelemään kaduilla, etsien rantaa, toivoen että päädymme Kudle-rannalle, jonka oletimme olevan rauhallisin rannoista. Aikamme kierreltyämme osuimme sattumalta oikeaan paikkaan. Matka kaupungista rannalle oli kaunis ja hieman kivikkoinen. Rannan yläpäähän pääsee myös riksalla, mutta alas asti ei.

Kävellessämme tietä alas rannalle, tuli meitä vastaan lehmälauma, joka pakotti minut nousemaan pientareelle sivuun ja päästämään lauman ohitse. Intiassahan lehmä on pyhä eläin ja niitä kuljeksii kaduilla ja rannoilla vapaana. Saavuimme rannalle vain hetki ennen pimeän tuloa ja aloitimme majapaikkojen metsästyksen hieman myöhään. Katsoimme muutaman majapaikan läpi ja aloin turhautua.

Huoneet olivat huomattavasti huonokuntoisempia kuin aiemmat huoneemme, mutta myös samaa hintaluokkaa ja kalliimpiakin eikä tinkimisestä ollut iltasella apua. Majapaikoista olivat myös sähköt juuri menneet, mikä oli vähän harmi siinä vaiheessa kun niitä huoneita piti tosiaan tarkastaa, mutta katkokset osoittautuivat lähes päivittäiseksi tapahtumaksi. Yleensä ne eivät kuitenkaan kestäneet kauaa ja mikäli ne sattuivat illalla, niin pärjäsihän sitä kynttilän valossakin.

Jäimme lopulta yhteen paikkaan, mikä ei ollut kummoinen, mutta yksi parhaimmista läpikäydyistä ja huoneessa oli kuitenkin oma suihku ja vessa. Maksoimme huoneesta 300 rupiaa (n. 4,5 euroa). Huoneet ilman kylpyhuonetta ovat toki Intiassa halvempia, mutta me olimme valmiita maksamaan euron tai kaksikin yöltä enemmän, jotta saimme nauttia omasta vessarauhasta. Kävimme syömässä majapaikkamme ravintolassa ja toivoimme, että sähköt olisivat palanneet takaisin tullessamme ja niin ne onneksi olivatkin. Sen jälkeen tekikin mieli vain levätä.

Tie Kudlelta kohti kaupunkia
Ekan yön majapaikkamme kylpyhuone

Seuraavana aamuna herättyämme lähdimme heti katselemaan muita majapaikkoja. Vaihdoimmekin samantien parempaan, Oasis Cafeeseen. Siellä maksoimme ensin 400 rupiaa yöltä, mutta majapaikka oli edellistä huomattavasti parempi. Siisti huone, vessanpyntty reiän sijasta (toki se reikäkin lattiassa asian hoitaa) ja oma rauhallinen terassi saivat meidät viihtymään.

Useamman yön jälkeen tingimme hintaa vielä lisää 350 rupiaan. Oasis Cafella oli myös yksinkertaisia "huttimajoja", jotka maksoivat 100 rupiaa yöltä. Kahdelle hengelle majoitus 1,5 eurolla ei kuulostanut lainkaan pahalta. Tapasimmekin majatalossa kolme suomalaispoikaa, jotka majoittuivat kolmistaan sellaisessa hutissa. Yhden kanssa heistä tuli keskusteltua enemmänkin (mitä hän nyt olotilaltaan pystyi, hän mainosti meille intialaisten apteekkien upeaa pilleritarjontaa...) ja hän pyrki käyttämään 33 rupian lisäksi maksimissaan satasen päivässä ruokaan. Kuukausi reissussa alle 100 euroa, se on jo halpamatkailua! Kyseinen poika oli siis matkalla muutaman kuukauden.

Oasis Cafe-majapaikassa viihdyimmekin loppuajan
Terasseja
Oasis Cafen ravintolasta
Kudle toisesta suunnasta (takaa lähtee reitti Om beachille)

Viihdyimme Gokarnassa 12 yötä ja tykästyin paikkaan kovasti. Kudlen ranta oli loistava valinta meille. Maaliskuussa siellä ei ollut suurempia ruuhkia, vaan pitkällä rannalla sai vapaasti valita paikkansa. Majoitus- ja ravintolatarjontaa oli kuitenkin hyvin tarjolla, joskin kuun loppua lähestyessä muutamaa majapaikkaa jo purettiin turistikauden hiljentyessä entisestään. Meidänkin majapaikasta purettiin tietokonehuone ennen lähtöämme. Kudle-rannalta oli parinkymmenen minuutin kävely värikkääseen kaupunkiin ja lähistöllä oli kivoja patikkareittejä.

Kävimme myös muilla rannoilla vierailemassa, teimme loistavan patikkaretken, jonka aloitimme Paradise beachilta Kudlen suuntaan. Reitti oli loistava ja suosittelen sitä kaikille Gokarnassa vieraileville, lukuunottamatta liikuntaongelmaisia tai vakavasti korkeita paikkoja kammoksuvia. Reitti kulki kapeita polkuja pitkin korkealla merenpinnasta upeissa maisemissa.

Patikkareitti alkoi täältä, jonne riksa meidät jätti
Maisemaa
Tie Paradiselle jatkui tälläisenä
Way to beach
Ylämäkeen
Ja vettä taas näkyvissä!

Paradise beach oli ainoa, josta olin itse kuullut enemmän ja sen takia oletin rannan olevan meluisa ja turistinen. Olin kuitenkin väärässä. Otimme rannalle riksan Kudlen toisesta päästä (Omin puolelta) ja matka vei 25 minuuttia. Sen jälkeen oli edessä vielä noin vartin patikkamatka metsän läpi alas rannalle. Ranta oli pieni ja sitä hehkutetaan todennäköisesti sen takia, ettei sinne kuka tahansa eksy, rannalle kuin ei pääse suoraan riksalla, vaan sinne pääseminen vaatii pientä patikointia tai venekuljetuksen. Siellä lienee siis omanlainen tunnelmansa ja oikein kaunis oli sekin. Voisin myös kuvitella, että rihkamien myyjät eivät vaivaudu sinne yhtä helposti kuin Kudlelle tai Omille. Mutta koska ranta oli pieni, jo muutama turisti aurinkoa ottamassa sai aikaan tunteen että siellä on liian ruuhkaista.

Paradise beachin hutit
Tämä on minun käsitykseni ruuhkasta... :D. Paradise beach
Lähdössä Paradiselta

Halfmoonille pitää myös patikoida, se oli hieman erinäköinen kuin Paradise, mutta voisin kuvitella siellä olevan myös omanlaatuinen tunnelmansa. Halfmoonin lähellä oli myös Little Paradise -ranta, joka oli lähes olemattoman pieni, siinä näytti olevan vain yksi majatalo ja muutama turisti. Sinne kannattaisi siis suunnata, jos haluaa todella rauhallisen paikan oleilla.

Reitti lähti kiemurtelemaan oikealla näkyvää polkua
Siellä sitä tallustellaan

Maisemat kelpasivat!
Little Paradise
Halfmoon beach

Om beach oli tosiaan turistisempi, ranta kyllä kaunis, mutta vähän kapeampi minkä vuoksi myös koin sen ruuhkaisemmaksi. Oikeastaan en ymmärrä miksi Om on Kudlea suositumpi, vaikka Kudle on rauhallisempi. Meitä se ei kuitenkaan haitannut, saimmepa olla rauhassa.

Ja matka jatkui..

Om beach Halfmoonin puolelta kuvattuna
Om beach Kudlen puolelta kuvattuna

Päärannalla kävimme myös ohimennen toisena päivänä. Rannan alkupäässä oli roskia (toisin kuin muilla rannoilla!), mutta kauaa ei tarvinnut kävellä kun ne loppuivat ja ranta alkoi näyttää kauniimmalta. Päärannalla oli myös melko paljon ravintoloita, osa piilossa pusikoiden seassa, ja niiden yhteydessä olevia majapaikkoja. Kävimme vilkaisemassakin yhtä majapaikkaa vertailun vuoksi. Kylpyhuoneella (reikävessa) varustetun kahden hengen huoneen lähtöhinta oli 150 rupiaa. Emme tinkineet, koska emme olleet muuttamassa. Hinta oli oikein hyvä, mutta huoneen kunto oli kyllä huomattavasti huonompi.

Päärannalla oli myös rauhallista ja nättiä, mutta sekään ei vetänyt vertoja Kudlelle. Tosin rantaviivaa näytti jatkuvan ikuisuuksiin ja emme jaksaneet edes kävellä rantaa kovin pitkälle asti. Takaisin kävellessä rannan alkupää oli täynnä intialaisia ja eläimiä. Hevonen, pari kamelia, lehmiä, koiria, rapuja. Näytti hyvin paljon mielikuvieni Intialta. Takaisin tullessamme päätimme kokeilla toista reittiä takaisin ja löysimmekin kivan oikoreitin.

Näkymä viihtyisästä ravintolasta päärannalle
Pääranta

Temppelialuetta, oikoreitti kulki tästä
Pitkät portaat

Gokarnasta vielä lisää myöhemmin!

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

2 kommenttia:

1. Voi että mua vähän harmittaa, ettei Intiassa ollessa käyty Gokarnassa. Mentiin Kochista suoraan Goalle. Goa oli mulle aika kova pettymys, ehkä olisin tykännyt Gokarnan rannoista enemmän. Kaveri suositteli Om beachia, mutta vähän liian myöhään, kun oltiin jo siinä vaiheessa lähdössä Goalta pohjoisempaan Intiaan. No, ehkä joskus tulevaisuudessa sitten :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä sitten ens kerralla jos vielä Intiaan eksytte :). Gokarna oli kyllä kiva, oma kokemuksemme tosin Goasta on niin vähäninen etten oikeen voi verrata niitä toisiinsa.. Mutta olettaisin että Gokarnalla on ainakin rauhallisempaa.

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!