Perjantaina nousimme junan kyytiin ja matkustimme Vaasaan.

Ostimme joulukuussa VR:ltä junaliput halvalla, maksoimme lipuista Tampereelta Vaasaan ja takaisin vain 3 euroa henkilöltä. Luukun auettua ei tarvinnut kauaa miettiä. Hinta oli niin halpa, ettei liftaamallakaan taida halvemmalla päästä. Vaasaan olen harkinnut matkaa ennenkin, mutta vasta halpojen lippujen myötä sain aikaiseksi siellä käydä.

Junaa odottelemassa
Junassa oli rauhallista molempiin suuntiin; kelpasi meille!
Maisemia matkan varrelta, ilma oli kaunis

Vaasassa olimme perillä kello 13:25 ja meillä oli kuusi tuntia aikaa kierrellä kaupungissa. Vaasan matkailusivuilta löysin kaiken tarpeellisen tiedon päiväämme varten. Sivut ovat selkeät ja kattavat, muut kaupungit voisivat ottaa mallia.

Heti kaupunkiin saavuttuamme otimme suunnaksi Pohjanmaan museon, joka kiinnosti Terranovan takia. Olin etukäteen katsonut museon sijainnin kartasta, joten löysimme helposti perille. Museo sijaitsee meren lähellä, kilometrin päässä rautatieasemalta. Valitsimme vierailupäiväksi perjantain sen takia, että museoon pääsee sinä päivänä ilmaiseksi sisälle. Muina päivinä pääsymaksu on 7/3 euroa, mitä se sitten tarkoittaakin, unohdin tiskillä kysyä selvennystä. Alaikäiset pääsevät ilmaiseksi.

Vaasa 400-näyttely

Terranovan osio oli pieni, mutta joitakin mielenkiintoisia faktoja tuli luettua. Siistissä ja mukavassa auditoriossa oli kiva istua ja katsoa vartin mittainen video 'Jääkauden jäljet', joka kertoi alueen historiasta ja nykyisyydestä. Valittavana oli myös kaksi muuta lyhytdokumenttia. 'Vaasa 400 - tarinoita kaupungista' oli myös mielenkiintoinen, näyttelyssä oli esillä Vaasan kiinnostavaa historiaa. Museossa olisi ollut myös näyttely 'Vuoden luontokuva 2011', mutta loppukierroksen aikana ohitimme sen huolimattomasti. Se olisi todennäköisesti ollut se upein näyttely paikan päällä, joten hetken harmitti että juuri se jäi välistä.

Terranova

Museossa oli kovin vähän porukkaa. Mennessä olimme ainoat asiakkaat, lähtiessä paikalle oli muutama muukin eksynyt. Museotilaston mukaan tuolla kuitenkin käy ihan kiitettävästi (?) porukkaa vuoden aikana. Kokonaisuutena 5 miljoonaa vierailua Suomen ammatillisissa museoissa kuulostaa silti vähältä, koska se ei ole edes kerta per suomalainen ja mukaan on laskettu toki ulkomaalaiset turistitkin. Tosin ilmaiskäyntejä, joita on noin puolet kokonaismäärästä, ei seurata niin tarkasti, joten luku on tätä suurempi. Lähde: Museotilasto 2010. Näyttelyiden välissä joimme museon tyhjässä kahvilassa kahvit (1,5 euroa).

Museosta lähdimme syömään, paikaksi valitsimme Illyrians-ravintolan. Kyseessä on kebab-pizzeria, josta saa vähän muutakin tarjottavaa. Ravintolan ulkoasu on tavallisia kebab-ravintoloita hienompi ja tehtiinpä tilaukset vielä ihan pöydistä käsin. Saimme hyvää palvelua ja kanasalaatti (7,5 euroa) kelpasi maultaan, muttei erottunut joukosta sen erityisemmin. Ihan kelpo mesta, mutta ylistyssanoja en paikasta voi laukoa, melko neutraali fiilis paikasta jäi.

Illyrians

Kahvit (2 euroa) kävimme juomassa vielä O´Malley´s-pubissa, joka sijaitsi lähellä rautatieasemaa. Todella mukavan oloinen, iso pubi. Pubi oli avara, mikä mahdollisti isompienkin porukoiden vierailun paikassa, se on positiivinen juttu. Ahtaita 4-hengen loosseja on jo tarpeeksi monessa pubissa, joten kiva vaihteeksi vierailla tilavissakin juottoloissa.

O´Malley´s

Kaduilla kiertelyt jäivät lyhyiksi, muutamia rakennuksia ihasteltiin, mutta lähinnä oleskeltiin sisätiloissa. Ennen matkaa olimme ajatelleet vierailla satamassa, mutta jätettiin se vierailu kokonaan väliin. Pääteltiin, että siellä olisi enemmän nähtävää keväästä syksyyn. Vaasa näyttäytyi rauhallisena kaupunkina, jäi positiivinen kuva. Menen toistekin joskus, mieluummin kyllä kesällä, jotta pääsen nauttimaan Vaasan puistoista ja merestä.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

2 kommenttia:

1. Kivoja kuvia Vaasasta! En olekaan moneen vuoteen siellä käynyt, vaikka aikoinaan siellä asuin muutamien vuosien ajan.

VastaaPoista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!