Eräänä aurinkoisena päivänä vuokrattiin majatalomme Sandralta mopo. Mopoja vuokrataan noin 60-80 000 rupialla (5-6,70 euroa), riippuen kuinka pitkäksi aikaa ottaa ja miten tinkii.

Vuokraaminen oli helppoa kuin heinänteko. Meiltä ei kysytty ajokorttia eikä mitään takuita, annettiin vain mopon avaimet käteen. Tosin en tiedä miten homma hoituu, jos pyörän käy vuokraamassa ulkopuoliselta. Pyysimme manuaalia ja sen saimme, mutta tarjolla on toki myös automaatteja. Mopo vuokrataan tankki täynnä ja jos sen vuokraa vain päiväksi, saatetaan pyytää, että se palautettaisiin ennen pimeän tuloa takaisin, eli iltakuuden maissa, pimeyden laskeutuessa kello 18:30 jälkeen.

Kuvassa näkyvää vuorta lähdimme mopolla valloittamaan

Ajoimme lähellä olevan Ambaritan kylän poikki ja jatkoimme siitä matkaa useamman kylän ohitse, päätiellä pysyen. Pangururaniin on noin 42 kilometrin matka ja maisemat sitä ennen olivat OK, mutta eivät niin upeat kuin olin kuvitellut. Pangururanissa on kuitenkin mahdollisuus kivuta vähän korkeammalle niitä ihailemaan. Pangururanista on yhteys mantereelle, sinne johtaa hieman kuoppainen lyhyt tie, ja sinne me ajoimme. Käännyimme oikealle kohti kuumia lähteitä ja nousimme korkeuksiin maisemia ihailemaan ja maaperän rikkiä haistelemaan. Se tuoksui varsin miellyttävältä, vähän kuin kananmunalta. Pangururanissa pysähdyimme teelle. Olin ollut kiinnostunut näkemään kaupungin, ehkä jopa yöpymään siellä pari yötä ja ihan OK:lta se näytti. Vaihto Ambaritan tienoilta ei kuitenkaan houkutellut, että ei ollut niin erikoinen paikka kuitenkaan.

Meillä oli kartta mukana, ei kovinkaan tarkka, kuten pian huomasimme, mutta hyvin suuntaa antava. Kartasta olimme bonganneet pienen järven, Lake Sidihonen, keskellä saarta ja lähdimme sitä kohti. Kun olimme majapaikassa mopoa vuokratessamme maininneet haluavamme käydä järvellä, meitä varoiteltiin huonokuntoisista teistä ja järven mitättömyydestä ja kehoitettiin pysymään päätiellä. Epäilin miehen vain olevan huolissaan mopostaan ja sen takia liioittelevan, minkä lisäksi halusin siltikin nähdä järven, joten päätimme ajaa reittiä. Matkalla oli pieniä kyliä, joissa kyläläiset istuivat ulkosalla, mutta muuten niissä ei ollut kummoisempaa nähtävää. Tie huononi välillä todella kuoppaiseksi, mutta järvelle päästiin ehjinä. Itse järvi ei ollut kummoinen, hädin tuskin pysähdyimme sitä katsomaan. Emme halunneet kääntyä takaisin, vaan olimme päättäneet ajaa järveltä eteenpäin, saaren keskiosan lävitse seuraavan parin kylän lävitse.

Vuori näkyy taas tuossa vasemmalla
Vähän jo ylempänä ollaan
Tien kunto ja ylämäet alkoivat vaikeutua

Järvelle päästyä päätimme siis jatkaa eteenpäin. Saimme seuraksemme pari nuorta poikaa, jotka mopollansa lähtivät seuraamaan meitä. He seurasivat meitä seuraavaan kylään, eli Rongguritiniin, asti ja siellä ohjasivat meitä jatkamaan suuntaa eteenpäin kohti Parmanangania, pojat kääntyivät siinä vaiheessa takaisin järveä kohti. Tiet olivat tosiaan melko kehnossa kunnossa, kuoppaisia ja kivisiä, mutta pahimmat tienpätkät olivat vasta edessä päin. Rongguritinin ja Parmananganin välinen matka on ehkä kymmenisen kilometriä ja tie hiljenee melko pian, minkä jälkeen ei ole asutusta.

Menossa kohti järveä
Sidihone

Ajelimmekin ihan kaksinemme metsän keskellä kuoppaisella tiellä, yhtäkään vastaantulijaa ei tullut. Aiemmin Samosirilla oli sadellut paljonkin, joten tiellä oli myös useita mutalammikoita, joista ei nähnyt kuinka syviä ne ovat. Pelkäsin koko matkan ajan rengasrikkoa ja toivoin, ettei sää huonontuisi. Mopon kyydissä istuminen ei kuoppaisella tiellä myöskään ollut sitä suurinta nautintoa, mutta siitäkin huolimatta olin tyytyväinen, että olimme vuokranneet vain yhden mopon ja minun ei tarvinnut ajaa tiellä. Myöhemmin ollessani itse kuski, huomasin tosin, etteivät ne kuopat tuntuneet lainkaan niin pahoilta kun pyörää ajoi itse, koska edessä istuma-asento oli parempi.

Kello oli vasta kaksi, joten meillä oli onneksi monta tuntia pimeään. Kahden kylän väliseen matkaan meiltä meni yli tunti, joten vauhtimme ei tosiaan ollut suuri. Huomattuamme ensimmäisen merkin asutuksesta, ymmärsimme olevamme lähellä parempikuntoisia teitä. Ja eiköhän siinä vaiheessa Toni valinnut tiellä olevan mutalammikon kiertämiseen märästä ja kuivasta puolesta sen märemmän, joten ajelimme suoraan syvään mutakasaan. Kömmin jalat mutaisina kyydistä pois ja siinä mudassa se pyörä seisoi ihan pystyssä, ilman tukea. Toni kiskoi pyörän pois minun hieman kiehuessa vieressä (olin sitä mieltä, että märkä mutakasa näkyi kilometrin päähän ja oletin Tonin valitsevan oikean puolen, enkä tietenkään ehtinyt varoittaa mudasta ennenkuin jo olimme siinä :D). "Siistyidyin" tien keskellä olevassa mutalammikossa ja lähdimme paskaisen pyörän kanssa jatkamaan matkaa, siinä vaiheessa jo asialle naurahdellen. Hyvin pian pääsimmekin kylään, mistä oli enää kivenheiton verran hieman paremmalle tielle.

Paremmalla tiellä tienkunto oli ajoittain hyvää asfalttia, mutta välillä sekin huononi kiviseksi. Sitä oli kuitenkin helpompi (ja huolettomampi) ajaa ja siinä vaiheessa uskaltauduin minäkin hetkeksi kuskin paikalle, liikenteen ollessa edelleen hyvin vähäistä.

Jälkikäteen ajatellen reittivalintamme ei ollut mitenkään paha, mutta rengasrikkoa pelätessä se tuntui jännittävämmältä tien päällä. Päätie saaren pohjoisosassa ei reilun 40 kilometrin matkalla vaikuttanut olevan niin mielenkiintoinen kuin sisämaan tiet, mikä myös vaikutti meillä reittivalintaan. Myöhemmin tosin naapurissa asuva pariskunta kehui saaren eteläosan maisemia ja ihmisiä suuresti, joten ehkä sielläkin tulee vielä käytyä.

Paremmalle tielle päästiin viimein

Viime viikon lauantaina kävimme Parapatia katselemassa. Lauantain valitsimme päiväksi sinä päivänä olevien markkinoiden vuoksi. Majapaikkamme emäntä soitti laivan noutamaan meidät huoneemme edustalta, mikä oli varsin mukava juttu. Mas Gottagella ei ole omaa laituria, mutta kipuaminen bootin kyytiin onnistui suhteellisen helposti. Matka Parapatiin taisi kestää yli tunnin, koska laiva pysähtyi useamman majatalon luona ottamaan kyytiläisiä. Ambaritasta ja lähitienoilta, eli meidänkin majapaikastamme, kyyti Parapatiin maksaa 15 000 rupiaa henkilöltä, eli 5 000 rupiaa enemmän kuin Tuk Tukista.

Parapatiin saapuessamme siellä olikin vilinä päällä. Markkina-alue ei ole kovin isolla alueella, mutta tarjontaa on paljon ja se alkaa heti satamassa. Lähdimme kuitenkin ensin kohti kaupungin keskustaa, koska siellä sijaitsee ainoa VISA:n hyväksyvä pankkiautomaatti. Matkan varrella on muutamia automaatteja, mutta niistä ei meille turisteille tosiaan iloa ollut, koska niissä käy vain paikallisten pankkien kortit. Samosirin saarella on myös muutama automaatti ainakin Ambaritassa ja Pangururanissa (Tomokin maatti taisi olla suljettu), mutta Ambaritan kone olisi huolinut vain Mastercardin ja Pangururanissa emme pysähtyneet tarkistamaan olisiko sieltä rahaa saanut. Kävelimme sataman ja automaatin välisen muutaman kilometrin matkan, minibussillakin matkan pääsee kulkemaan 2 000 rupialla, mutta me halusimme nimenomaan nähdä millaista kaupungissa on. Pankkiautomaatista nostimme kuusi miljoonaa rupiaa (noin 500 euroa) ja jouduimme nostamaan rahaa kolmesti, koska maksimimäärä nostolle on kaksi miljoonaa. Noston jälkeen kävimme kaupasta ostamassa eväitä ja kiertelemässä hetken, minkä jälkeen palasimme markkina-alueelle satamaan.

Tuk Tukin kylä hotelleineen
Parapatin satama
Katu Parapatissa

Olimme harkinneet syömistä Parapatissa, mutta päädyimmekin melko pian laivaan, jolla seilasimme takaisin majapaikkaamme. Laivalla meitä lähestyi parivaljakko, joka oli juuri saapunut Toballe ja kyseli millaisessa paikassa asumme, heillä kun ei ollut hotellia varattuna. Muiden vaatimuksista ja mukavuusalueista on kovin vaikeaa nopeasti sanoa mitään, joten en viitsinyt liikaa ylistää meille erinomaista majapaikkaamme, vaan kyselin ensin heidän tarpeistaan. Uskaltauduttiin sen verran kehumaan hieman syrjempänä olevaa majapaikkaamme, että pariskunta päätti tulla katsomaan paikkaa. Ja tänne jäivät, joten hyvä että kelpasi.

Majapaikastamme vielä tosiaan sen verran, että tyytyväisiä ollaan Mas Gottageen oltu. Rauhallinen sijainti, järven läheisyys, mukava henkilökunta, siisti huone lämpimällä vedellä ja ihana terassi, jossa istuskella päivisin, ovat muutamia syitä, minkä vuoksi ollaan viihdytty. Majapaikoista kirjoitan vielä erikseen postauksen myöhemmin, mutta erikoismainintana ilmoitan tyytyväisyyteni tähän paikkaan jo nyt.

Muuten päivät ovat menneet rentoon tahtiin edelleen. Olemme tehneet kävelylenkkejä ympäri kyliä ja uineet järvessä, Toni tosin minua enemmän.

Lisäksi olemme tehneet seuraavia asioita:

Katselleet upeita aaltojen pyrskähdyksiä ja naureskeltu "merihirviöille"
Juoneet (minä) kahvia terassilla ja lukeneet kirjoja
Oih, ihastelleet kaikenlaisia karvaisia söpöläisiä
Kokkailleet ja syöneet hyvää ruokaa
Istuneet mukavassa majapaikkamme ravintolassa kaikenlaisia herkkuja vedellen, tässä 'takora'
Kuvailleet yhtä sun toista
Pelanneet pelikorttia (minä johdan tässä :D)

Matkasuunnitelmia myös tehtiin, varasimme kaksi lentoa Airasialta. Suunnitelmien tekemisessä oli pientä säätöä. Olisimme halunneet mennä Pekanbaruun, kaupunkiin täällä Sumatralla, muutamiksi päiviksi ja jatkaa sieltä matkaa eteenpäin lentäen. Tonia ei houkutellut paikallisbussi, koska edellisessä sitä jalkatilaa ei tosiaan ollut kehuttavasti ja matka Parapatista Pekanbaruun kestää tietojemme mukaan 12 tuntia, mahdollisesti enemmänkin. Tarkempia aikatauluja emme sitten etsineet, hinnat ilmeisesti olisivat pyörineet 100 000 rupiassa, halvemmallakin saattaisi päästä. Löysimme lennon Medanista, mutta kokonaiskustannuksien jälkeen pysähdykselle olisikin tullut melko paljon hintaa (bussi, lento + pakolliset laukku & korttimaksut, lentokenttäverot), joten jätimme suosiolla Pekanbarun välistä.

Pekanbarulta ja Medanista etsimme lentoja Lombokin saarelle, mutta sinne ei löytynyt mitään reitillisesti ja hinnoiltaan järkeviä vaihtoehtoja, joten varasimme lennot Balille, Lombokin naapurisaarelle. Lähdemme matkaan Medanista ja lennämme Bandungin kautta. Toballa vietämme kuitenkin vielä viikon verran.

Muun Sumatran tutkiminen jää siis tällä reissulla Toban seutuun ja siitä itselläni on hieman ristiriitaisia tunteita. Sumatra vaikuttaa mielenkiintoiselta saarelta (Medanista junailu, Bukit Lawang, Berastagi, Maninjau-järvi, Bukittinggi), mutta on myös kova into nähdä Indonesian toisenlaistakin puolta ja vierailla Balilla sekä mahdollisesti Lombokissa ja Gileillä. Onneksi takaisin pääsee aina ja todennäköisesti jossain kohtaa tullaankin :).

Molemmilla on ollut tässä jo jonkin aikaa sellainen fiilis, että maailmalla (varsinkin täällä Aasian suunnalla) voisi matkustella enemmänkin. Tämä reissu on vahvistanut sitä ajatusta, että talvia voisi todellakin viettää useammin auringon lämmössä! Järjestelyitä se hieman vaatisi, mutta kun lopulta kyse on niistä kuuluisista valinnoista, niin nyt pitää vain punnita sitä tahdon voimakkuutta.

Kuulemiin tältä erää!

Käytetyt eurot tien päällä: 968 euroa (484 euroa / henkilö)*
Keskimääräinen päiväbudjetti: 22,50 euroa (11,25 euroa / henkilö)

*Ei sisällä viisumimaksuja Indonesiaan, joka lisätään budjettiin myöhemmin.
Summat pyöristettyjä. Eivät sisällä lentoja Suomesta Singaporeen.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

4 kommenttia:

1. Kivoja kuvia! Mukavaa että matkanne on sujunut hyvin. Jännitin viimeiseen asti, että ehdittekö ennen pimeää palauttamaan mopon :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla Nonna! Ehdittiin lopulta ihan hyvinkin ja onneksi mopo ehjänä :)

Poista
  2. Ihan fiiliksissä luen aina tätä sinun blogia. Itse en pääse pienten lasten vuoksi VIELÄ paljoa matkustelemaan ulkomaille, mutta ehkä joskus :) Sitä vielä kysyisin, että kaukanko olette nyt olleet matkalla? Ja ovatko nuo laskelmat 484e/henkilö koko matkan budjetti tähän asti? Vielä suuri kiitos että saan seurata blogia! Yhden paikan jo bongasimme kaverimme kanssa täältä, mikä pitää ehdottomasti päästä katsastamaan :)

VastaaPoista
  3. Kiva kuulla ja mukava kun kommentoit :). Mielenkiintoise paikat odottavat kyllä, lähdet sitten kun on hyvä aika!
    Singaporeen saavuttiin 2.2., joten noin 1,5 kk ollaan reissattu ja saman verran jäljellä tätä reissua. Budjetti kattaa tosiaan kaiken paitsi lennon Suomesta ja Indonesian viisumin (majoitus, ruoka, mopon vuokraus ym), mutta emme juuri harrasta kalliita aktiviteetteja, minkä vuoksi on halvalla päästy. Teen matkan jälkeen vielä tarkemman erittelyn kustannuksista. Kiva kuulla että jotain hyötyä on tästä muillekin ollut, kiitos lukemisesta :)

Kerropas mitä mieltä sinä olet!