Tässä tulossa infoa siirtymisistä Balilta Gileille.

Etsimme itse näistä siirtymisistä jonkin verran infoa netistä, mutta löysimme enemmän tietoa pikaveneistä kuin hitaammasta reitistä, joten haluan ehdottomasti jakaa kokemukseni molemmista. Balilla ja Gili-saarilla on paljon turismia, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että mitään listahintoja on turha katsoa. Tokihan niitä on, mutta ne ovat paikalliseen hintatasoon verrattuna todella kalliita.

Padangbaista lähtee Gileille pikaveneitä, jotka nimensä mukaisesti vievät perille nopeasti. Hinnat näille booteille ovat kuitenkin melko korkeat, off seasonilla menopaluu pitäisi irrota maksimissaan 400 000 rupialla (34 eurolla), mutta tuossakin on paljon ilmaa, joten tinkiminen kannattaa! Esimerkiksi Kutalta, Ubudista ja muista Balin kohteista saa pakettimatkan (bussi + laiva) tuohon hintaan, joten ei kannata pelkästä laivasta enempää ainakaan maksaa. Hinnat toki näyttivät vaihtelevan eri laivayhtiöiden mukaan, mutta matka-ajassa ei voi olla niin suurta eroa (?), että kannattaisi kalliimmalla matkustaa. High seasonin aikaan hinnat tietenkin helposti tuplaantuvat.

Gileille järjestetään myös hitaampia yhteyksiä pakettina, mihin sisältyy laiva Padangbaista Lembariin (4-5 tuntia), sieltä bussi Pemenangiin/Bangsaliin (noin 1,5 tuntia) ja sieltä laiva Gileille (noin 30 minuuttia). Näitä mainostettiin monessa paikkaa Padangbailla hintaan 125 000 rupiaa (10,50 euroa) henkilöltä. Vastaavia paketteja saa myös muualta Balilta.

Padangbain satama

Me olimme jo laiskoina harkinneet ottavamme tälläisen 125 000 rupian pakettiratkaisun ja parista paikasta yritimme hintaa hilata alaspäin. Päätimme kuitenkin käydä myöhemmin päivästä Padangbain satamassa katselemassa aluetta. Löysimme lipputoimiston helposti ja vierailun jälkeen päätimmekin mennä itsenäisesti. Arvelimme, että vaikka maksaisimme ylihintaa bemo-kuljetuksista, jäisimme silti rahassa voitolle ja pääsisimme taas kulkemaan paikallisten kanssa, mikä nyt yleensä on kovin mukavaa.

Seuraavana aamuna lähdimme aamupalan jälkeen hakemaan take away-nuudelit lähellä olevasta ravintolasta ja suuntasimme satamaan. Yksi ainoa mies kysyi menostamme Gileille, mutta kävelimme päättäväisinä lipputoimistoa kohti, joten sen enempää hän ei meille mitään myynyt. Ostimme liput kello 8:00 laivaan ja maksoimme lipusta 36 000 rupiaa (3 euroa) henkilöltä. Pääsimme laivaan ja kuten olimme edellispäivänä huomanneet, kyseessä tosiaan on autolaiva, eikä mikään pikkupaatti, kuten olin jostain syystä ennen Padangbaille tuloa kuvitellut. Laivassa oli melkoisen tilava kansi mukavine penkkeineen ja me saimme oikein mukavan sohvan käyttöömme. Edessä oli siis neljä tuntia todella mukavaa matkustamista!

Laivassa ei ollut kovinkaan paljon matkustajia, suurin osa penkeistä oli tyhjillään. Laivasta löytyi myös pieni kioski, mistä sai ostaa nuudeleita ja varmaankin jotain muuta ruokaa, mutta meillä oli tosiaan omat eväät mukana, niin emme tiedä niiden kulinaarista elämyksistä tai hinnoista mitään. Sataman ulkopuolella sekä laivassa ennen sen lähtöä kaupitellaan myös riisiä, keksejä, limua ynnä muuta, joten eväät voi halutessaan ostaa sieltäkin.

Riittävästi tilaa mukavaan matkustamiseen

Laivalla oli melkoisen tyhjää

Laiva lähti kello 08:30 maissa ja ennen yhtä saavuimme Lembariin, reilu neljä tuntia siinä siis meni. Parkkipaikalle päästyämme muutama taksikuski lähestyi meitä ja määränpäämme kuultuaan tarjosivat kalliita kyytejään. Jatkoimme matkaa kävellen pois satamasta, koska olimme varmoja, että kyyti irtoaa halvemmallakin. Eräs sinnikäs bemokuski sitten pysähtyi viereemme varmaankin kuusi kertaa tarjoten aina hieman halvempaa hintaa ja aina kieltäydyimme siitä ja päättäväisesti jatkoimme matkaa eteenpäin. Tarjosimme lopulta itse kyydistä Mataramiin (kaupunki Lembarin ja Bangsalin välissä, missä usein pitää bemoa vaihtaa) 5000 rupiaa (40 snt) henkilöltä, koska tiesimme ettemme ihan hirveästi maksa liikaa tuolla summalla. Siihen kuski lopulta suostui ja nousimme kyytiin. Matkaa Lembarista Mandalikan terminaalin ulkopuolelle, minne kuski meidät vei, on parisenkymmentä kilometriä ja se meni nopeasti.

Mandalikan terminaalin ulkopuolella kuski näytti meille mistä bemot Bangsaliin lähtevät ja ei mennyt varmaan kahta minuuttiakaan kun olimme jo taas matkalla. Tämän kyydin kanssa hintapyyntö Bangsaliin oli 20 000 rupiaa henkilöltä, mikä oli kummallisen kohtuullinen aloitushinta, vaikkakin tietysti paljon kalliimpi kuin paikallisille. Suostuimme hyvin lyhyiden hintaneuvotteluiden jälkeen maksamaan 15 000 rupiaa (1,25 euroa) henkilöltä, koska ilahduimme suorasta kyydistä niin paljon. Luulimme tosiaan, että joudumme vaihtamaan bemoa vielä kerran, mutta näin ei ollutkaan asian laita. Bemo lähti matkaan, mutta pysähtyi useamman kerran lastaamaan autoa täyteen ruokaa ja muita härpäkkeitä. Kyseessä olikin bemo, joka ihmisten lisäksi kuljetti suuria määriä ruokia, jotka olivat menossa samaan määränpäähän kuin mekin, eli Gili-saarille. Kyyti oli mukava, se kulki vuoristoreittiä pitkin, kyydissä olleet paikalliset olivat ystävällisiä ja näimme hienoja maisemia.

Bemossa matkalla Bangsaliin

Bemo jätti meidät Pemenangilla, mistä lähtee hevoskyytejä Bangsalin satamaan. Kyydin ei pitäisi maksaa muutamaa tuhatta enempää, mutta muutamastakin syystä päätimme kävellä matkan. Olimme lukeneet matkan olevan vain kilometrin, mutta jostain syystä se kävellessä tuntui silti pidemmältä. Olimme myös vanhasta LP:n oppaasta lukeneet Bangsalin sataman olevan täynnä aggressiivisia huijareita, joten olimme taas varautuneet pahimpaan. Liekö sitten off seasonin ansiosta vai onko meno rauhoittunut fast boattien yleistyessä, kun me pääsimme ihan rauhassa kävelemään rannalla olevaan viralliseen lipputoimistoon ja vasta sen edessä ehkä kaksi miestä kyseli määränpäätämme ja toinen näistä tarjosi kyytiä 50 000 rupialla, mutta ihan ystävällisesti.

Lipputoimistosta ostimme liput normaaliin public boattiin. Hinta on 10 000 rupiaa Trawanganille, mutta sen päälle meidän piti vielä maksaa jotain veroja ja muita juttuja. Käsittääkseni aamun veneissä näin ei ole, mutta en ole mitenkään varma. Loppusummaksi tuli siis 25 000 rupiaa meiltä kahdelta. Public boatit eivät lähde, ennenkuin ovat täynnä (25 henkilöä), mutta meitä ei odottelu haitannut. Nostimme vieressä olevalta ATM:ltä rahaa ja kävimme kaupasta hakemassa pientä purtavaa, jotka söimme rannalla. Lopulta ehkä vain puolen tunnin päästä satamaan saapumisestamme pääsimme nousemaan pieneen laivaan. Laivaan oli ensin lastattu saarelle meneviä tavaroita ja sen jälkeen meidät ihmiset päästettiin kyytiin. Laivamatka oli hyvin ahdas, mutta eipä tuo haitannut, kun matkassa ei tainnut mennä puolta tuntia kauempaa. Pääsimme siis Padangbaista Gili Trawanganille 137 000 rupialla (11,50 euroa / 2 hlö) ja matka kävi vielä helposti ja kyydit saimme todella nopeasti. Säästimme 113 000 rupiaa pakettiratkaisuun verrattuna eli huimat 9,50 euroa. Mikäli ei ole siis kiire ja erityisesti jos matkustaa sesongin ulkopuolella, niin tällä yhdellä kokemuksella suosittelen! Helpommat valinnat ovat usein houkuttelevia, mutta eivät palkitse samalla tavalla kuin paikallisten kanssa tekemisissä oleminen.

Satamassa oli tavaroita menossa laivoihin ja saarille
Jokin noista oli meidän bootti

Paluumatkalle otettiinkin sitten pikavene, fast boat, ja lisäksi bussikyyti, koska halusimme jatkaa saman päivän aikana Padangbaista Kuta beachille. Kävimme noin viidessä paikassa kysymässä hintoja, minkä jälkeen tyydyttiin siihen mitä saatiin. Muutama paikka ei suostunut myymään alle 350 000 rupialla, yhdestä paikasta hinta tipahti 225 000 rupiaan (ja mies itsevarmasti ilmoitti sen olevan halvin hinta minkä löytäisimme) ja viimeisestä luvattiin 200 000 rupialla. Kysyimme kuitenkin vielä hotelliltamme, kun vasta siinä vaiheessa huomasimme, että heidänkin kauttaan sen voi toki hankkia. Noita kyydityksiä myydään kyllä ihan joka paikassa. Hotellimme virkailija suostui heti 200 000 rupiaan, joten ostimme liput sitten sieltä. Minä tietenkin heti epäröin, että perhana, olisiko pitänyt sanoa alempi hinta, kun niin helposti suostui tuohon (tietysti varmaankin suostui heti, koska olimme heillä pitkään yöpyneet), mutta päästiin kuitenkin tavoitteeseemme, joten olimme tyytyväisiä lopputulokseen.

Matkassa Gili Trawanganilta Kutalle meni yhteensä noin 4,5 tuntia. Veneellä kesti parisen tuntia, odottelua ja siirtymistä Padangbaissa oli puolen tunnin verran ja bussimatkassa meni toiset pari tuntia, josta varmaankin 45 minuuttia Kutan ruuhkassa. Siinä vaiheessa sitten ymmärsin sen, kun Kutan liikenneruuhkista valitetaan. Sitä ennen olimme olleet Kutan liikenteessä vain kätevällä skootterilla ja sillä nuo siirtymiset ovat huomattavasti nopeampia kuin isolla autolla, kun ohitukset onnistuvat sutjakasti. Kaiken kaikkiaan, myös fast boatilla liikkumisesta pidimme ja matkatessa ei tullut epäselvyyksiä. Voin siis suositella sitäkin ratkaisua, erityisesti jos matkustaa eteenpäin Padangbaista saman päivän aikana.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

0 kommenttia

Kerropas mitä mieltä sinä olet!