Bandungista en ollut lukenut ennen matkaamme mitään. Lentojen varauksen jälkeen olin lentokentän sijainnin ottanut vain selville. Matkaa keskustaan on noin neljä kilometriä ja koska meillä oli useampi tunti aikaa ennen jatkolentoamme, niin päätimme käydä pyörähtämässä keskustassa. Lentokentälle saavuttuamme saimme rauhassa miettiä suunnitelmiamme.

Päätimme lähteä kävelemään kentältä katua suoraan ja päädyimmekin pian vilkkaaseen risteykseen. Ohi kulki paljon opeletteja, joiden ystävälliset kuskit usein pysähtyivät kohdallamme siltä varalta, että haluamme nousta kyytiin. Lopulta heidän ja paikallisen pojan avulla löysimme oikean opeletin, mikä vei meidät haluttuun määränpäähämme, jollekin kadulle, josta Toni oli lukenut. Opelet kiersi katuja ristiin rastiin, matka kesti noin 45 minuuttia ja hetken ajan siitä juttelimme ja kuvautimme itseämme paikallisen nuoren tytön kanssa, joka puhui hyvin englantia.

Opelettia odottamassa

Määränpääksi valittu katu ei alkuun vakuuttanut, mutta olimmekin niin aikaisin liikkeellä, että osa paikoista oli vielä kiinni. Katua pitkin kävellessämme saimme kuitenkin ihailla hienoa katutaidetta. Viihtyisiä kahviloita ja leipomoita oli myös kadun varrella. Kävimme syömässä kivassa ja edullisessa lounaspaikassa, talsimme kadulla ja päädyimme ostoskeskuksen food courtiin uudestaan syömään. Ostarilta lähdimme takaisin kadulle ja hetken kävelyn jälkeen otimme, taas monen ystävällisen kuskin opastuksella, opeletin takaisin lentokentän läheisyyteen. Bandungin kaupungissa oli myös helppoa olla, koska paikalliset ovat ystävällisiä, kaduilla oli usein tilaa kävellä ja edullisia ruokapaikkoja (kuin myös kalliita) löytyy helposti.

Suosittelen ehdottomasti opeleteilla kulkemista! Ne ovat halpoja, maksavat parisen tonnia matkan pituudestakin riippuen ja niitä kulkee usein ja joka suuntaan. Reiteistä emme olleet tietoisia, mutta kuskit ovat ystävällisiä, pysähtyvät kohdalle välillä pyytämättäkin ja kertovat pääseekö juuri sillä autolla määränpäähän. Neuvovat myös oikealle puolen tietä, jos sattuu väärässä paikassa seisomaan, vaikka eivät englantia juuri puhuisikaan. Kyytiin voi tietysti hypätä, vaikkei olisi mitään erityistä kohdetta mielessäkään ja jäädä pois halutessaan. Maksu suoritetaan lähtiessä kuskille.

Bandungista meillä oli lento Balille ja saavuimme kentälle ajoissa. Kenttä on melko pieni ja odotushalli myös, eikä kovinkaan mielenkiintoinen. Pieni kahvila ja ravintola sieltä löytyy, sekä ilmainen wifi. Bandungin lentokentällä kotimaan lennon vero on 25 000 rupiaa henkilöltä. Internetin syövereistä löysin informaatiota, että vero oltaisiin poistamassa kotimaan lennoilta, mutta säilyttämässä kansainväliselle lennoille, joille se onkin huomattavasti suurempi.

Bandung ei ollut siis hullumpi paikka vierailla lentojen välissä ja mikä ettei, viihtyisi siellä varmasti pidempäänkin!

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

3 kommenttia:

1. Itse arvostan kyllä katutaidetta ja graffiteja, silloin kun ne on tehty näin! En ymmärrä tahallista tuhrimista ja typeriä sotkuja siellä täällä - jotkut taas kykenevät osoittamaan, että taiteestahan tässä tosiaan on kyse. Karun ja mielenkiintoisen oloinen paikka, niitähän tässä maailmassa kyllä riittää!
    -Johanna

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Johanna!

Itse olen katutaiteen suuri ystävä, tälläisiä kauneuksia on hienoa nähdä katukuvassa. Töhrimistä en minäkään ymmärrä. Harmaalla betoseinällä sellainen ei kyllä häiritsekään, mutta jospa ne näkyvimmät paikat varattaisiin ajatuksella tehtyihin upeisiin kuviin/teksteihin.

Poista
    2. Niin paitsi jos ne töhrimiset ovat vaikkapa loukkaavia tekstejä tms., niille ei pitäisi paikkaa löytyä koskaan. Viittasin enemmänkin näihin tageihin/nimmareihin yms., jotka joskus (ei tietenkään aina) tehdään sotkuisesti, nopeasti ja toisinaan hienojen kuvien päälle.

Kerropas mitä mieltä sinä olet!