Budapestissa on mainio julkinen liikenne, jota kannattaa hyödyntää. Kaupunki on ihana kaupunki liikkua jalankin, joten suosittelen lämpimästi myös ottamaan jalat alle tutkimusreissuille. Näkeehän ne yksityiskohdat mukavammin kiireettömästi kävellen. Julkinen liikenne toimii kuitenkin paremmin kuin monissa muissa Euroopan kaupungeissa ja houkutteleekin helppoudellaan nousemaan kyytiin. Julkisia ei koskaan tarvitse odotella kauaa ja niillä on lisäksi suhteellisen helppoa suunnistaa paikasta toiseen.

Me ostimme lentokentän infotiskiltä viikkokortin käyttöömme 4950 forintilla eli noin 16 eurolla. Niille tulikin käyttöä samantien kun nousimme lentokenttäbussiin 200E, huristelimme metroasemalle ja vaihdoimme vielä metroon, jolla pääsimme lopulliseen määränpäähämme Budapestin keskustaan. Asustelimme hyvin keskeisellä paikalla lähellä monia baareja, ravintoloita ja ruokakauppoja, mutta melkeinpä suurimman osan ajastamme vietimme hieman syrjemmällä, joten matkakortti tuli ahkeraan käyttöön. Rajaton matkaoikeus houkutteli meitä spontaaneihinkin päätöksiin.

Bussin, ratikan ja metron lisäksi pääsimme katsomaan kaupunkia myös Tonavalta. Arkisin matkakortilla pääsee käyttämään paria vesibussia, jotka seilaavat Tonavaa ees taas. Niistä näkee myös mukavalla tavalla kaupunkia.

Lisäksi matkakortti olisi oikeuttanut meidät nousemaan hammasratajunalla kukkuloiden korkeuksiin. Kuljin sen matkan pari vuotta takaperin ja pidin siitä paljon. Tälläkin kertaa menimme paikan päälle, mutta harmiksemme junalinja oli väliaikaisesti suljettuna. Emme siis päässeet nousemaan sillä vaan otimme bussin 21A Normafaan Szell Kálman Teriltä. Siellä katsoimme yhden junan menevän Lasten rautateitä pitkin, mutta emme viitsineet jäädä odottamaan seuraavaa. Lähdimme kävelemään raiteita pitkin kohti hiihtohissiä, jolla laskeutua alas. Metsässä oli mukava tallustella, kyllä tuo Normafan seutu on kiehtovaa aluetta Budapestissa, joten suosittelen kyllä lämpimästi luontoihmisiä ottamaan paikan suunnakseen Budapestin matkallaan. Mukavaa metsää missä rentoutua.

Hiihtohissi ei kuulu matkakorttiin, mutta sillä yhteen suuntaan kulkeminen maksaa vain kolmisen euroa (900 HUF). Me kuljimme siis matkan ylhäältä alaspäin ja oli kyllä joka euron arvoinen! Välillä puut estivät näkymän Budapestin keskustaan, mutta saimme ihailla myös jonkin verran taloja, joiden pihamaiden ylitse leijuimme. Hauska kokemus oli, ainakin ylhäältä alaspäin mentäessä! Takaisin emme enää menneet vaan otimme alhaalta bussin seuraavaan paikkaan.

Budapestissa on muutamia linjoja, joita suositellaan matkailijoille, koska niiden varrella on paljon nähtävää. Niistä pääset lukemaan BKV:n sivuilta. Me kuljimme hetken kakkosreittiä maisemia ihaillen, mutta toki niitä kiehtovia maisemia voi katsella monien muidenkin maanpäällisten linjojen varrelta. Pyörän vuokraamista kannattaa myös harkita, Budapestissa on ainakin tarjolla kaupunkipyöriä edullisesti.

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

10 kommenttia:

1. Tuo juna metsän keskellä näyttää suloiselta! Hiihtohissi on näin korkeanpaikan kammoiselle välillä tiukka paikka :)

Vastaukset
    1. Se olikin suloinen :)!! Ihana fiilis kävellä mettässä a juna tulla puuskuttaa. Ja mitä hiihtohissiin tulee, niin ymmärrän. En varsinaisesti kammoksu korkeita paikkoja, mutta kyllä tuolla istuessa käsitti sen, että kaikki eivät varmasti viihtyisi!

Poista
  2. Äh, en itse tajunnutkaan tuolla ollessani noita vesibusseja! Olisin ehdottomasti kokeillut, jos olisin tajunnut, siis hyvä vinkki! Pari vuotta sitten tuolla käydessäni kävin myös ajelemassa lasten junaradalla ( http://www.gyermekvasut.hu/ ), johon oli ihan oma pääsymaksu eikä reitti varsinaisesti vienyt minnekään, mutta kokemus oli hauska.

Vastaukset
    1. Tuonne lasten rautatielle olimme tosiaan menossa, mutta myöhästyimme juuri yhdestä junasta. Joten tuo junakuva metsästä on otettu juuri sen reitin varrelta kun kävelimme reittiä pitkin useamman kilometrin :). Olen itse sitä pariin kertaan nyt kävellyt ja viehättävä paikka kyseessä! Ehkä kolmannella kerralla nousen lopulta sen junan kyytiin :). Budapestissa on kyllä somia kulkuvälineitä!

Poista
  3. Meiltä jäi tuo rautatie kokematta. Vaikka sekin oli mielessä mutta kun joka paikkaan ei millään ehdi. Ehkä sitten seuraavalla kerralla :)

Ja oon kyllä samaa mieltä, että julkiset toimi Budapestissä todella hyvin. Ite tykkään kulkee ratikalla, sieltä näkee maisemia ja hahmottaa kaupunkia ehkä paremmin. Mutta jos on kiire niin metroon vaan. Tai vaikka ei olisi kiirekään :D Niin kätevää :)

Luin jostain, että Budapestistä pääsisi Bratislavaan asti laivalla Tonavaa pitkin. Muistankohan väärin. Alun perin ajattelimme käydä Bratislavassakin mutta päädyimme sitten Balatonille.

Santra

Vastaukset
    1. Ehkä tosiaan ensi kerralla :). En ihmettele lainkaan, ettei kaikkea ehdi, Budapestissa (kuten toki monessa muussa paikassa) on niin paljon kiehtovia paikkoja, että aika menee äkkiä jo haahuillessa.

En myöskään juuri pidä metrosta, koska siitä ei näe kaupunkia. Mutta toisinaan sekin käy. Suosittelen kuitenkin myös sinun tavoin ratikkaa! Ja bussitkin oli Budapestissa kivoja ja niillä oli jotenkin todella helppoa liikkua, joka kaupungissa näin ei ole.

Balatonilla olisi mahtavaa käydä! Haaveilenkin vähän pidemmästä Unkarin matkasta, jonka aikana ehtisi Budapestin lisäksi sinne sekä kansallispuistoihin :)

Poista
  4. Hauska tuo "kesäinen" hiihtohissi, varmasti upeita maisemia sekä ylhäältä kukkulan laelta että vesibusseista. Budapestissä olisi kyllä kiva päästä käymään, sekin löytyy tuosta piiiiitkältä reissutoivelistalta :)

Vastaukset
    1. Oli kyllä kivoja maisemia! Kannattaa jossain kohtaa käydä Budapestissa (ja varmasti muuallakin Unkarissa). Voin myös kuvitella, että lapsetkin viihtyisivät, jos perheen kesken joskus menette :)

Poista
  5. Lähinnä noita ratikoita tuli testattua kun tuli säästettyä hotellissa ja sieltä oli keskustaan hiukan matkaa. Ei olisi kannattanut, säästää, eivät nimittäin keskustahotellitkaan Budapestissa kovin kalliita olleet, tuolloin ainakaan! Kävimme samalla reissulla myös Bratislavassa, yhden päivän junareissu oli elämys sekin.

Vastaukset
    1. Tuo on kyllä totta, Budapestissa ei ole kallista yöpyä keskustassakaan. Joten säästö ei välttämättä kannata jos se hupenee julkisiin. Tosin riippunee kuinka kaukana keskustasta sitten asuu ja missä vierailee. Itse pidän myös syrjäseuduista ja varsinkin Normafan seudulta voisin hyvin varata majapaikan vaikka se melko kaukana keskustasta onkin.

Kiitos linkistä, oli kiva lukea!

Poista

Kerropas mitä mieltä sinä olet!